Choć za chwilę zostaną uruchomione unijne środki na innowacje, to nie wszyscy będą mogli z nich skorzystać. Ale nowatorskie pomysły można skomercjalizować także bez zewnętrznego wsparcia.
Przybywa w Polsce firm z innowacyjnymi pomysłami. Odzwierciedleniem jest choćby wzrost liczby patentów. W porównaniu z zachodnimi gospodarkami łączna liczba zastrzeżonych rozwiązań jest wciąż niewielka, ale ten stan sukcesywnie się zmienia. Również za sprawą środków publicznych. W latach 2014-2020 z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) firmy, jednostki naukowe oraz instytucje otoczenia biznesu będą mogły przeznaczyć na działania badawczo-rozwojowe i podnoszenie swojej innowacyjności 8,6 miliardów euro, czyli ponad 35 mld zł[1].
- Pula środków może robić wrażenie, stanowi w końcu 12,5 proc. rocznego budżetu Polski, choć faktem jest, że nie wszystkie fimy będą beneficjentem publicznego dofinansowania. Ale bez zewnętrznego wsparcia innowacyjne pomysły można również skomercjalizować. Nam to się udało - mówi Patryk Bożyk, prezes zarządu firmy Wheel Systems oferującej rozwiązania zabezpieczające dostęp do danych i infrastruktury IT m.in. w Allegro, eurobank, Netia, PKN Orlen i PKO BP.
Jak to zrobić?
- Nie powielaj gotowych rozwiązań.
Potencjalni klienci - zapytani przez Henry Forda, czego sobie życzą - mieli odpowiedzieć, że chcą szybszych koni. Gdyby amerykański przemysłowiec kierował się wyłącznie życzeniami swoich rozmówców, prawdopodobnie zająłby się hodowlą super szybkich czterokopytnych i nigdy nie zbudowałby pierwszego prototypu auta. Stało się jednak inaczej. Ford Motor Company szybko pokonał konkurencję, oferując taniego, ale produkowanego na masową skalę Forda T.
Dziś firmy mogą osiągnąć sukces, oferując produkt podobny do już dostępnych na rynku. Na korzyść działa świadomość klientów. Z drugiej strony oferta powinna być tańsza, a produkt sprzedawany na szeroką skalę. Ale bez finansowego wsparcie sztuka ta może się okazać trudniejsza niż przekonanie do korzyści płynących z rozwiązania, którego świat jeszcze nie widział.
Przykładem sukcesu przy wprowadzeniu zupełnie nowego produktu jest Wheel Systems. Firma zaprojektowała i wprowadziła na rynek CERBToken - pierwszy na świecie wielopoziomowy system uwierzytelniania pracowników, którzy w celach służbowych korzystają z desktopów i urządzeń przenośnych To było w 2004 r., a więc chwilę przed wprowadzeniem do sprzedaży smartfonów.
- Skoncentruj się na 1-2 innowacyjnych pomysłach
Kiedy w latach 90. Steve Jobs ponownie przejął stery w Apple, nakreślił przed pracownikami kwadrat, który następnie przeciął dwiema liniami. W tak powstałych czterech polach wpisał po jednym kluczowym produkcie. Pozostałe rozwiązania, w tym drukarki, kazał usunąć ze sprzedaży. Podobną strategię powinny przyjąć także mniejsze firmy. Z ograniczonym budżetem rozsądniej jest skupić się na stworzeniu i promowaniu 1-2 produktów.
Tak robi Wheel Systems, który oferuje wspomniany już CERBToken i FUDO - rozwiązanie do stałego monitoringu, kontroli i rejestracji zdalnego dostępu do systemów informatycznych, np. serwerów.
- Innowacyjne pomysły powinny być komplementarne
Firma nawet ze skromnym portfolio może sporo zyskać dzięki komplementarności swoich produktów. W tym celu, zamiast wdrażać politykę ,,od sasa do lasa", warto rozwijać strategię zakładającą oferowanie klientom dwóch-trzech produktów w niewielkim odstępie czasu.
Korzyści z takiego podejścia czerpie Wheel Systems. Część klientów, którzy wcześniej wdrożyli u siebie CERBToken, zaczyna korzystać także z FUDO.
- Zatrudnij mentorów z korporacji
Nawet jeśli potrafisz więcej od innych, to nikt nie potrafi tyle, co wszyscy. W tym duchu dobrze jest budować zespół. Niech będzie złożony z kilku lub kilkunastu pracowników - młodych i starszych, którzy mają wieloletnie doświadczenie pracy także w korporacjach. Dzięki temu możesz uniknąć błędów młodości, a do tego uporządkować procesy biznesowe szybciej niż inne raczkujące firmy.
Tak zrobili założyciele Google. Tak też postąpił Wheel Systems, który w w większości tworzony jest przez 20- i 30-latków, ale celowo zatrudnił także kilku menedżerów, którzy przez kilkanaście lat pracowali m.in. w Microsoft, Oracle i SunMicrosystems.
- Nie stój w miesjcu
Zyski ze sprzedaży swoich innowacyjnych rozwiązań inwestuj w kolejne nowatorskie produkty. Na rynku nowych technologii nikt przecież nie śpi. Twój pomysł może zostać powielony w ciągu roku, a w przypadku bardziej skomplikowanych rozwiązań - 2-3 lat. Jeśli więc osiądziesz na laurach, za chwilę możesz zaczynać od zera.
- Choćby z tego powodu w najbliższej przyszłości chcemy wprowadzić na rynek kolejny innowacyjny produkt - dodaje Patryk Bożyk.
[1] http://www.poig.gov.pl/2014_2020/Strony/Czym_jest_POIR_i_kto_z_niego_skorzysta_251113.aspx
dostarczył infoWire.pl