„Budowa CPK to pożegnanie niedorozwiniętej infrastruktury". Spółka wskazuje wady Okęcia

„Budowa CPK to pożegnanie niedorozwiniętej infrastruktury". Spółka wskazuje wady Okęcia

Projekt CPK
Projekt CPK Źródło:materiały prasowe
Spółka CPK opublikowała szereg wpisów, w których wskazuje na zalety portu na tle funkcjonującego od lat Lotniska Chopina. Wyjaśnia również dlaczego dobrą alternatywą nie jest Modlin.

Od czasu wyborów parlamentarnych trwa dyskusja wokół przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczas wtorkowego expose premier Donald Tusk zapowiedział, że przyszłość CPK „rozstrzygnie się w sposób transparentny".

– Minister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK w sposób otwarty, czytelny, bez dziwnych decyzji, na oczach Polek i Polaków, zdecydują, jaka jest przyszłość CPK i będą w tym uczestniczyli wybitni i bezstronni eksperci. Będzie to projekt, który będzie służył w sposób racjonalny Polsce, Polkom i Polakom, tak jak służą i będą służyć polskie regionalne lotniska, które budowaliśmy tak intensywnie – powiedział szef rządu.

Zalety CPK na tle Okęcia

Spółka CPK opublikowała na platformie X (dawniej Twitter) szereg wpisów, w których wskazuje na zalety portu na tle funkcjonującego od lat Lotniska Chopina. Podkreślono m.in., że boryka się ono z takimi ograniczeniami jak krzyżujące się drogi startowe, czy zakaz lotów w nocy.

– Drogi startowe na Okęciu przecinają się, a przez położenie w centrum miasta, w nocy port musi być zamknięty. Przez gęstą zabudowę na ponadnormatywny hałas narażonych jest tu 300 000 mieszkańców – podkreśla spółka, dodając, że w przypadku CPK ruch będzie dwa razy większy, natomiast hałas dotknie 10 razy mniej osób.

Modlin nie jest alternatywą?

CPK podkreśla również, że Lotnisko Chopina "jest dopiero 35. portem lotniczym w Europie i coraz szybciej zbliża się do granic przepustowości – podkreśla spółka". Spółka sceptycznie odnosi się do głosów, że alternatywą dla CPK może być Lotnisko Warszawa-Modlin, przypominając, że według Najwyższej Izby Kontroli (NIK) od lat przynosi ono straty.

– Co więcej, lotnisko to obowiązują rygorystyczne limity środowiskowe, związane z sąsiedztwem doliny Wisły i obszarów Natura 2000 pełnych rezerwatów i siedlisk ptaków – pisze spółka.

Z kolei podział ruchu na dwa porty (Chopin i Modlin) „uniemożliwia stworzenie efektywnego hubu przesiadkowego i obsługę pasażerów transferowych z całego świata".

– Dla Polski budowa CPK to pożegnanie niedorozwiniętej infrastruktury. Obecnie gigantyczne opłaty celne za towary sprowadzane do UE zostają w innych państwach. Zapchane Okęcie + niewielki Modlin (z dala od sieci kolei i dróg) nie odwrócą tego niekorzystnego trendu – podkreśla CPK.

Spółka podaje, że według szacunków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) port pozwoli obsłużyć w 2060 roku 60 mln pasażerów z całego świata, a według Kearney do 2040 roku wygeneruje 290 tys. nowych miejsc pracy (do 2040r).

Czytaj też:
Maciej Wilk dla „Wprost”: CPK to konieczność. Z Okęcia nic więcej się nie wyciśnie
Czytaj też:
Znany ekspert typowany na następcę Marcina Horały. Jest krytyczny wobec CPK