UOKiK wszczyna postępowanie wobec banków. „Nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu..."

UOKiK wszczyna postępowanie wobec banków. „Nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu..."

UOKiK
UOKiK Źródło:PAP / Rafał Guz
UOKiK poinformował o wszczęciu postępowań wobec sześciu banków. Zarzuty dotyczą reakcji instytucji w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji. Wcześniej informowano o postawieniu podobnych zarzutów dziewięciu bankom.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje o wszczęciu sześciu postępowań wobec banków: Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP, Plus Bank.

Co UOKiK zarzuca bankom?

Zarzuty dotyczą reakcji banków w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji. – Najczęściej dochodzi do nich wskutek cyberataków, np. wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów, danych z karty. W tym celu oszuści podszywają się pod pracowników banków, namawiając do instalowania oprogramowania, które rzekomo maja uratować środki konsumentów, a w rzeczywistości przechwytują dane do wykonania przelewu. Często też wykorzystują portale sprzedażowe, przesyłając kupującemu linki kierujące do fałszywych stron internetowych rzekomo w celu wykonania płatności, podczas gdy w rzeczywistości przechwytują dane do logowania do bankowości internetowej. W wyniku nieuczciwych działań konsument traci pieniądze – czytamy w komunikacie UOKiK.

Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji – do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątkiem są dwie sytuacje: zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.

– Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zarzuty dla 15 banków

Chróstny podkreśla, że działania UOKiK w tym zakresie dotyczą w sumie 15 banków. Wcześniej informowano o postawieniu zarzutów dziewięciu instytucjom finansowym.

Postępowania w sprawie naruszenia przez banki zbiorowych interesów konsumentów mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Czytaj też:
SMS-y Biedronki pod lupą UOKiK. Wszystko przez skargi konsumentów
Czytaj też:
UOKiK uderza w „Skarbiec Palikota”, kara może sięgnąć 2 mln zł. Janusz Palikot odpowiada