Nextbike z ogromną karą od UOKiK. Bezprawnie zmieniono regulamin

Nextbike z ogromną karą od UOKiK. Bezprawnie zmieniono regulamin

UOKiK
UOKiK Źródło:PAP / Rafał Guz
Prezes UOKiK nałożył na Nextbike Polska ponad 791 tys. zł kary. Według urzędu operator wypożyczalni rowerów miejskich w niedozwolony sposób zmienił regulaminy i niesłusznie obciążył konsumentów dodatkową opłatą.

Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji to wiodący operator systemów rowerów miejskich. Wypożyczalnie przedsiębiorcy znajdują się w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w kraju. Z ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że spółka stosowała w umowach z konsumentami klauzule, które miały charakter abuzywny.

Co UOKiK zarzuca Nextbike?

Konsumenci korzystają z wypożyczalni Nextbike za pomocą aplikacji w telefonie. Wymagane jest założenie i zasilanie indywidulanego konta użytkownika, na którym spółka prowadzi rozliczenia za czas korzystania z roweru. O ile każda zawarta umowa o wypożyczenie roweru ma charakter czasowy (do chwili oddania pojazdu), to umowy dotyczące kont są zobowiązaniem ciągłym zawartym na czas nieokreślony. Konsument przechowuje na nich środki, które w razie niewykorzystania, przechodzą na kolejne wypożyczenia. Zmiany takich umów są uzależnione od odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej.

Zakwestionowane przez UOKiK postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 roku, gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 zł. W konsekwencji aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą obciążone, a ci, którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, otrzymywali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności.

– Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów, ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

O zmianach regulaminów konsumenci dowiadywali się mailowo. Jeżeli w ciągu 14 dni nie wysłali do spółki pisemnej informacji, że nie wyrażają na nie zgody, spółka uznawała, że zaakceptowali nowe warunki. Z kolei odmowa była dla operatora sieci rowerów miejskich równoznaczna z rozwiązaniem umowy. To – jak wskazuje UOKiK – kolejny przykład, jak spółka zaburzała równowagę stron zobowiązania.

Prawie 800 tys. zł kary

Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji prezes UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje także na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na portalu Facebook.

Czytaj też:
SMS-y Biedronki pod lupą UOKiK. Wszystko przez skargi konsumentów
Czytaj też:
UOKiK uderza w „Skarbiec Palikota”, kara może sięgnąć 2 mln zł. Janusz Palikot odpowiada