Za tydzień znika zerowy VAT na żywność. Ta sieć nie podwyższy cen

Za tydzień znika zerowy VAT na żywność. Ta sieć nie podwyższy cen

Wózek sklepowy
Wózek sklepowy Źródło:Shutterstock
Tuż po Wielkanocy zniknie zerowy VAT na żywność. Większość Polaków obawia się w związku z tym podwyżek cen. Obawiać nie muszą się klienci jednej z sieci, która ogłosiła, że zachowa dotychczasowy ceny ponad 1600 produktów.

Jak już informowaliśmy, Ministerstwo Finansów zdecydowało, że zerowy VAT na żywność nie zostanie przedłużony. To oznacza, że wraz z początkiem kwietnia wróci 5 proc. stawka. Rządzący tłumaczyli, że wprowadzenie zerowej stawki wynikało z wysokiej inflacji, sięgającej 10 proc., tymczasem teraz inflacja znacząco spadła (według najnowszych danych GUS, w lutym odnotowano 2,8 proc., co jest najniższym wynikiem od trzech lat).

Z opublikowanego w tym tygodniu badania ARC Rynek i Opinia wynika, że prawie 70 proc. polskich konsumentów obawia się podwyżek cen żywności po Wielkanocy.

Zerowy VAT na żywność znika. Lidl nie podwyższy cen

Obawiać nie muszą się klienci Lidla. Sieć zapowiedziała właśnie akcję „VAT STOP”, w ramach której ponad 1600 produktów spożywczych nadal będzie oferowanych w cenie na poziomie sprzed podwyżki VAT. Konsumenci będą mogli kupić w niezmienionej cenie produkty takie jak m.in. pieczywo, owoce i warzywa czy mięso czy wędliny.

– W kwietniu pozostawimy ceny wszystkich produktów objętych podwyżkami VAT 5% na poziomie sprzed podwyżki. Klienci dalej kupią ponad 1600 podstawowych produktów spożywczych w niskich cenach – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.

W warunkach trwającej od kilku tygodni wojny cenowej pomiędzy Lidlem a Biedronką, można niebawem spodziewać się podobnego ruchu ze strony drugiej sieci.

Co zrobi Biedronka?

Jeszcze przed decyzją rządu w tej sprawie, Luis Araujo, dyrektor generalny Biedronki powiedział, że decyzja o przywróceniu 5 proc. stawki VAT na żywność byłaby dla niego zaskoczeniem. W jego ocenie jest na to za wcześnie, a podniesienie podatku będzie miało sens dopiero wtedy, gdy konsumenci będą ponownie chcieli kupować. – Pamiętajmy, że konsumpcja prywatna była jednym z czynników negatywnie wpływających na wyniki gospodarki w ubiegłym roku – podkreślił Araujo.

Przypomnijmy, że zerowy VAT na żywność obowiązywał od lutego 2022 roku. Obniżenie stawki miało stanowić wsparcie dla polskich konsumentów w okresie rosnącej inflacji (wynosiła ona wówczas 9,2 proc.). Przepisy w tej sprawie były potem kilkukrotnie wydłużane, po raz ostatni w grudniu ubiegłego roku.

Czytaj też:
Koniec zerowego VAT. Co zdrożeje od kwietnia?
Czytaj też:
Niedziele handlowe 2024. Czy dziś zrobimy zakupy?