BCC: „Podatek” od platform VOD w tarczy antykryzysowej 3.0 jest nieuprawniony

BCC: „Podatek” od platform VOD w tarczy antykryzysowej 3.0 jest nieuprawniony

Smart TV
Smart TV Źródło: Shutterstock / Dmitri Ma
Procedowana właśnie nowelizacja ustawy o kinematografii, przygotowywana w ramach tarczy antykryzysowej 3.0, wprowadza nowy „podatek” od serwisów VOD, który jest „przejawem wybiórczego fiskalizmu polskiego państwa” – twierdzi Business Centre Club.

Dostawcy VOD (video-on-demand – wideo na żądanie) będą musieli zapłacić na rzecz Polskiego Instytutu Sztuk Filmowych 1,5 proc. uzyskanego w Polsce przychodu z tytułu opłat za dostęp do udostępnianych publicznie audiowizualnych usług medialnych na żądanie albo przychodu uzyskanego z tytułu emisji przekazów handlowych, jeśli ten przychód w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższy.

Prawdopodobnie nowe obciążenie finansowe dla firm z branży online nie jest rozwiązaniem tymczasowym i rządzący nie zrezygnują z niego po zakończeniu epidemii. – Nie ma również jasności dlaczego opłatę ustalono akurat w wysokości 1,5 proc. – zauważają eksperci BCC.

Według BCC zmiany to „nowe obciążenie, [które] dotyka jednego sektora branży audiowizualnej, bez uwzględnienia jego miejsca, znaczenia i funkcji w całym systemie prawno-ekonomicznym polskiej gospodarki”.

BCC zwraca uwagę, że nie jest to pierwszy pomysł wprowadzenia „podatku” tego typu. Ponad rok temu premier informował, iż nowy podatek od usług cyfrowych światowych gigantów będzie jednym ze źródeł finansowania kolejnych świadczeń socjalnych.

Wyjaśnijmy, że zasadniczym celem wprowadzenia opłaty dla operatorów VOD jest wg rządu zrekompensowanie knom strat wynikających z zamrożenia działalności wskutek pandemii COVID-19. „Celem tego działania jest zatem udzielenie finansowego wsparcia jednemu z ogniw łańcucha kultury, ale kosztem drugiego. Pozostaje poza wątpliwością, iż operatorzy serwisów VOD odgrywają jedną z kluczowych ról w procesie wspierania polskiej kultury, w tym polskiej kinematografii. Są oni nierzadko jednym z głównych producentów polskich filmów i seriali. Skutki trwającej epidemii, w tym drastyczny spadek wpływów z tytułu reklam, dotknęły ich zatem równie mocno jak całe środowisko filmowe” – czytamy w opinii ekspertów BCC.

Czytaj też:
6 mln zl od Netfliksa, 4 mln od Ipli. Rząd opodatkuje platformy VOD w ramach tarczy 3.0?
Czytaj też:
Tarcza antykryzysowa 3.0. Podatek od platform VOD, wsparcie dla przewoźników i inne rozwiązania