Łodzianie nie pojeździli długo z tej stacji. Ma być wyburzona, bo nie pasuje do planów CPK

Łodzianie nie pojeździli długo z tej stacji. Ma być wyburzona, bo nie pasuje do planów CPK

Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Źródło: Materiały prasowe / ŁKA
Przyszłość CPK i towarzyszącej mu rozbudowy kolei stoi pod znakiem zapytania, bo trzy partie, które mają szansę utworzyć rząd, nie są zainteresowane kontynuowaniem projektu PiS, na który wydano już setki milionów złotych. Na decyzję czekają tez mieszkańcy łódzkiej Retkini, którzy nie wiedzą, czy oddana dwa lata temu do użytku stacja kolejowa zostanie wyburzona.

Wciąż nie wiadomo, czy powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Partie opozycyjne, które prawdopodobnie stworzą rząd, są przeciwne budowie megalotniska wraz z infrastrukturą kolejową i drogową.

Jeszcze przed wyborami prace szły pełną parą.

— Jesteśmy w trakcie postępowania o decyzję lokalizacyjną pod budowę lotniska w ramach Centralnego Programu Komunikacyjnego — mówił kilka dni temu wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała w Radiu Zet. W rozmowie z PAP dodał, że jeśli chodzi o lotnisko, to „rozpoczęliśmy przygotowawcze prace budowlane, czyli mówiąc publicystycznie: wbicie łopaty nastąpiło”.

Za kilka-kilkanaście miesięcy okaże się, czy miliony złotych, które do tej pory wydano na lotnisko w Baranowie, nie okażą się wyrzucone w błoto.

Łódź: stacja kolejowa do rozbiórki

Zresztą już dziś wielu ludzi pyta o logikę działań. Tak jest na przykład w Łodzi, gdzie okazało się, że pod budowę Kolei Dużych Prędkości trzeba wyburzyć przystanek kolejowy na osiedlu Retkinia, z którego korzystają pasażerowie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Został oddany do użytku zaledwie dwa lata temu i stanowi element węzła komunikacyjnego w czwartym pod względem liczby mieszkańców mieście. Niestety, nie wpisuje się w plany KDP.

– Z uwagi na konieczność zapewnienia połączeń kolejowych istniejącej linii nr 14 z nowo budowaną linią nr 85 rzeczywiście zachodzi potrzeba przebudowy stacji Łódź-Retkinia i kładki dla pieszych. W związku z tym przystanek i kładka zostaną rozebrane na potrzeby inwestycji – przyznał w rozmowie z serwisem „Transport Publiczny”, który opisuje sprawę, Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W razie wyburzenia stacji mieszkańcy Retkini wrócą do autobusów, którymi poruszali się, zanim umożliwiono pociągom zatrzymywanie się. W trudniejszej sytuacji są mieszkańcy miejscowości, przez które mają przebiegać tory kolejowe i w związku z tym konieczne jest wywłaszczenie ich, a następnie wyburzenie domów. W kwietniu tego roku upłynął termin, w którym mieszkańcy gmin, na terenie których ma powstać lotnisko, mogli zgłaszać się do Programu Dobrowolnych Nabyć terenów pod budowę. Spółka CPK kusiła ich zasadami wykupu: właściciel, który przystąpił do programu, mógł liczyć na wyższą wycenę swojej nieruchomości. W przypadku budynku jest to 140 proc. wartości, a gruntu — 120 proc.

Program Dobrowolnych Nabyć przewidywał też, że zainteresowani mieszkańcy zamiast klasycznej transakcji sprzedaży mogą zdecydować się na wybór nieruchomości zamiennych, których CPK ma ponad 600 ha, głównie w promieniu 100 km od projektowanego lotniska.

CPK: lotnisko pod Warszawą i rozbudowa kolei

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r.

Czytaj też:
Budowy CPK nie będzie? Przyszli koalicjanci nie zostawiali na inwestycji suchej nitki
Czytaj też:
CPK z planem do 2060 roku. W dokumencie mowa o 65 mln pasażerów

Opracowała:
Źródło: Wprost