Molson Coors Brewing, producent amerykańskiego piwa Coors, szuka perspektyw wzrostu produkcji w Europie. Firma została nowym właścicielem dziewięciu browarów w Europie Środkowo- Wschodniej, m.in. w Czechach, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Molton Coors zapłacił 2,65 mld euro za zakup StarBev, właściciela browarów w regionie.
W portfolio amerykańskiego browaru znajduje się teraz m.in. znana czeska marka piwa Staropramen. StarBev zatrudnia 4,1 tys. osób w swoich browarach, które w ubiegłym roku miały łączne przychody w wysokości ponad 700 mln euro. Molson Coors nie zamierza poprzestać na tym zakupie. Zapowiada dalszą ekspansję na wschodzących rynkach. Firma jest piątym pod względem wielkości browarem na świecie. Jej ruch nie zaskakuje analityków, w Stanach bowiem od trzech lat utrzymuje się tendencja spadkowa w piciu piwa. Z danych Beverage Information Group wynika, że w ubiegłym roku spadek wynosił 1,5 proc. Jednocześnie Amerykanie coraz częściej sięgają po wino czy inne mocniejsze trunki. Trudny dla producentów piwa jest również rynek brytyjski.
W naszej części Europy Molson Coors musi rywalizować z dużymi graczami, takimi jak Heineken, Carlsberg i SAB Miller. W ubiegłym roku konkurencyjny Heineken osiągnął 6,5-procentowy wzrost sprzedaży w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania w Europie Zachodniej sprzedaż koncernu wzrosła zaledwie o 0,2 proc. Analitycy jednak zachowują ostrożność. ? Europa Środkowo-Wschodnia to najmniej atrakcyjny rynek spośród porównywalnych rynków wschodzących w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej ? ocenia analityk Trevor Sterling cytowany przez agencję Bloomberg. Pozostali eksperci też widzą coraz mniejsze możliwości wzrostu w regionie ? wystarczy tylko dodać, że według danych Mintel International Czesi piją najwięcej piwa na świecie w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
W naszej części Europy Molson Coors musi rywalizować z dużymi graczami, takimi jak Heineken, Carlsberg i SAB Miller. W ubiegłym roku konkurencyjny Heineken osiągnął 6,5-procentowy wzrost sprzedaży w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania w Europie Zachodniej sprzedaż koncernu wzrosła zaledwie o 0,2 proc. Analitycy jednak zachowują ostrożność. ? Europa Środkowo-Wschodnia to najmniej atrakcyjny rynek spośród porównywalnych rynków wschodzących w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej ? ocenia analityk Trevor Sterling cytowany przez agencję Bloomberg. Pozostali eksperci też widzą coraz mniejsze możliwości wzrostu w regionie ? wystarczy tylko dodać, że według danych Mintel International Czesi piją najwięcej piwa na świecie w przeliczeniu na jednego mieszkańca.