Jazda po zyski

Dodano:   /  Zmieniono: 
Gdzie BMW sprzedaje się najlepiej w Europie? Na pierwszym miejscu są Niemcy, potem tradycyjnie Wielka Brytania i trzecie miejsce wciąż należy do Włoch. 123RF
Nie czujemy spowolnienia w Polsce. BMW znajduje się w segmencie samochodów premium, tu wzrosty robią wrażenie mówi w rozmowie z Businesstoday.pl Andreas Biehler, dyrektor generalny BMW Polska.
Mladen Petrov: Czy kryzys to dobry czas na zakup luksusowego samochodu?

Andreas Biehler: Muszę przyznać, że na chwilę obecną, przynajmniej jeśli chodzi o Polskę, tak naprawdę nie widzę zagrożeń. Rynek samochodowy w Polsce, ogólnie rzecz biorąc, w dalszym ciągu znajduje się w tendencji wzrostowej. Nie jest to bardzo duży wzrost, ale jednak liczby są dodatnie. Jako BMW znajdujemy się w segmencie samochodów premium i tu wzrosty już robią wrażenie, można powiedzieć, że są wręcz dysproporcjonalne. Mówimy o dwucyfrowym wzroście ? powyżej 10 proc. ? co tak naprawdę na takich wciąż rozwijających się rynkach raczej nie zaskakuje. Co przyniesie przyszłość? Niestety, decyzje, na które wszyscy czekamy, nie zapadają w Polsce, więc muszę tylko powiedzieć 'zobaczymy'.

Gdzie BMW sprzedaje się najlepiej w Europie?

Na pierwszym miejscu są Niemcy, potem tradycyjnie Wielka Brytania i trzecie miejsce wciąż należy do Włoch.

A jakie w takim razie jest znaczenie polskiego rynku dla Grupy BMW?

Polska z pewnością znajduje się w pierwszej dziesiątce Europy. Nie powinno to dziwić, ale zdarzyło nam się ostatnio sprzedać więcej samochodów miesięcznie w Polsce niż w Portugalii, kraju, w którym tradycyjnie sprzedajemy więcej. Stale poprawiamy wyniki ? udało nam się podwoić sprzedaż w ciągu ostatnich trzech lat!

O ile w tym roku wzrośnie sprzedaż w Polsce?

Nie komentujemy tego tematu publicznie, szczególnie dziś, kiedy tyle się dzieje. Jeszcze nie czujemy spowolnienia, ale rozmawiam z kolegami z innych branż, którzy owszem widzą negatywne oznaki na horyzoncie.

Jak Państwo zamierzają poprawić jeszcze bardziej wyniki sprzedaży MINI w Polsce?

Jeszcze trzy lat temu tego samochodu prawie nie było na rynku, przynajmniej w świadomości klientów. Pracujemy nad tym, żeby wytłumaczyć, co to jest za samochód, i to nam się udaje ? ludzie w Polsce rozumieją, że MINI to też styl życia. Staramy się być wszędzie, gdzie jest nasza grupa docelowa, a w ujęciu rocznym, od czerwca ubiegłego roku do teraz, sprzedaż wzrosła o 60 proc. W ubiegłym roku sprzedaż wzrosła o 20 proc.

Ubiegły rok dla większości producentów samochodowych należał do bardzo udanych. Jakie są oczekiwania, jeśli chodzi o ten rok? Powtórka z rozrywki?

Do tej pory sprzedaż idzie dobrze, tak jak w ubiegłym roku, i nie mamy powodów do narzekań. Jesteśmy optymistami. Oczywiście dobre wyniki w skali globalnej zawdzięczamy rynkom takim jak Chiny, ale też nowym modelom. Na całym świecie mimo niepewnych czasów rynek dóbr luksusowych ma się dobrze i szybko rośnie, bez znaczenia, czy są to samochody, czy komputery. Konsumenci zawsze szukają czegoś wyjątkowego. Trzeba im tylko to zaproponować, ale oczywiście nie jest to takie proste. Nie można wymyślić sobie wysokiej ceny i czekać na klientów. Za wysoką ceną musi stać odpowiednia technologia i na tym polega wyzwanie.