Przyszłość zaczyna się w McDonald’s

Przyszłość zaczyna się w McDonald’s

Tomasz Rogacz, Senior Director, Restaurants Development w trakcie XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu
Tomasz Rogacz, Senior Director, Restaurants Development w trakcie XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu Źródło: Ars Lumen Piotr Woźniakiewicz
McDonald’s – niemal 40 tysięcy restauracji w prawie każdym zakątku globu. Firma notowana na nowojorskiej giełdzie, od dziesięcioleci jest ikoną korporacyjnej organizacji pracy. Doskonale funkcjonuje w nawet najmniejszych miejscowościach. – McDonald’s to przede wszystkim ludzie. Dbanie o pracowników to jeden z najważniejszych elementów strategii firmy – mówił w czasie XXXI Forum Ekonomicznego Tomasz Rogacz, Senior Director, Restaurants Development w McDonald’s Polska.

Czy stawianie na różnorodność, jako element strategii funkcjonowania, to klucz do sukcesu?

Tomasz Rogacz, McDonald’s Polska: Jak najbardziej. Różnorodność w McDonald’s jest faktem. W całej Polsce mamy już ponad 500 restauracji. Wśród 31 tysięcy pracowników McDonald’s są młodzi ludzie, którzy przychodzą do nas do pracy w wakacje, ale także osoby dojrzałe, wieńczące swoją drogę zawodową. Wiek to tylko jeden z aspektów różnorodności. Prawie 12 proc. naszych pracowników to cudzoziemcy. Pracują u nas przedstawiciele 26 narodowości. Poza tym, ponad 7 proc. pracowników to osoby z niepełnosprawnościami. Nasi pracownicy pełnią różne role życiowe, mają różne doświadczenia.

Współpraca z tak różnorodną grupą wymaga spójnej i konsekwentnie realizowanej strategii. Jesteśmy dumni, że coraz więc osób ufa McDonald’s i chce z nami wiązać swoją przyszłość. Chcemy, aby każdy mógł u nas być sobą. Dbamy o komfort i bezpieczeństwo emocjonalne oraz o równe możliwości rozwoju – niezależnie od płci, wieku, miejsca pochodzenia czy pełnionej roli społecznej. To wszystko jest wyjątkowo ważne dla nas, ale też dla młodego pokolenia, które wchodzi na rynek pracy.

Jako członek kierownictwa McDonald’s w naszym kraju ma Pan niewątpliwą okazję obserwować pierwsze kroki młodych ludzi na rynku pracy. Jakie możemy wyciągnąć z tego wnioski?

Tomasz Rogacz, Senior Director, Restaurants DevelopmentCieszymy się, że McDonald’s jest miejscem, w którym wielu młodych ludzi stawia swoje pierwsze zawodowe kroki. W okresie wakacji są to nawet 16-latkowie. Każdy pracownik wnosi wartość do naszej organizacji. Młodzi ludzie doskonale odnajdują się w zmieniającej się rzeczywistości, pełnej technologicznych rozwiązań, mają świeże spojrzenie na procesy organizacji pracy. Młodzi z tzw. generacji „Z” uzupełniają się kompetencjami ze starszymi pracownikami. Wspólnie tworzą zgrane zespoły. Ta różnorodność jest siłą McDonald’s. Młodzi ludzie często przychodzą do McDonald’s na chwilę, a zostają na dłużej. Sam jestem tego przykładem. W McDonald’s można nabyć kompetencje, które przydadzą się w całym życiu zawodowym, także po zmianie pracodawcy. Ale Ci, którzy chcą się z nami rozwijać, mają ogromne możliwości i przestrzeń do rozwoju. Oferujemy jasną ścieżkę rozwoju. Dodatkowo praca w McDonald’s daje dużą elastyczność, a to niezwykle ważne dla wielu grup naszych pracowników. Młodzi chcą, by praca dawała im przestrzeń na rozwijanie pasji. Z drugiej strony, praca w McDonald’s to stabilność – każdy z pracowników zatrudniony jest na umowę o pracę.

Co jesteście w stanie zaoferować młodemu pokoleniu pracowników?

Przede wszystkim dbamy o możliwości rozwoju. Pracownicy mają klarowną ścieżkę awansu. Około 95 proc. kierowników naszych restauracji to osoby awansujące z niższych stanowisk. Wspieramy pracowników na tej ścieżce, oferując szereg szkoleń, m.in. w ramach Rozwoju Przywództwa, Zarządzania Gościnnością czy obsługi gości. Mamy także wdrożone działania skierowane stricte do młodych pracowników.

W 2018 wspólnie z SWPS przeprowadziliśmy badanie „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy”. Sprawdziliśmy, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż. Badanie pokazało, że pracownicy McDonald’s mają lepiej rozwinięte 5 najbardziej pożądanych kompetencji: wytrwałość, docenianie pracowników, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcjami i kultura osobista. Już kilka lat temu wprowadziliśmy globalny program Szansa dla młodzieży, który aktywizuje zawodowo młodych ludzi ze środowisk wykluczonych. W ramach tej inicjatywy realizujemy studia dualne z Akademią Leona Koźmińskiego. Z tej szansy skorzystało już ponad 100 utalentowanych managerów restauracji McDonald’s.

Czy stawianie na różnorodność w zatrudnieniu w to klucz do sukcesu sieci McDonald's? Rozmowa z Tomaszem Rogaczem:

 0

Czytaj także