Wielkie polskie marki w obronie społeczności LGBTQ. Poruszający przekaz

Wielkie polskie marki w obronie społeczności LGBTQ. Poruszający przekaz

Kampania „Historie ukryte w ubraniach”
Kampania „Historie ukryte w ubraniach”Źródło:Zalando/Fot. Zuza Krajewska
„Historie ukryte w ubraniach”. Tak nazywa się kampania, z którą ruszają Zalando, MISBHV i KPH. Inicjatywa ukazuje sytuację społeczności LGBTQIA+ w Polsce.

Kampania „Historie ukryte w ubraniach” powstała we współpracy z organizacją pozarządową „Kampania Przeciw Homofobii” (KPH) oraz polską marką MISBHV. Celem projektu jest pokazanie prawdziwych historii osób LGBTQIA+, które doświadczyły przemocy z uwagi na swoją orientację seksualną.

„Wraz z rosnącą liczbą przypadków agresji oraz natężeniem mowy nienawiści w debacie publicznej, sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega w ostatnich latach systematycznemu pogorszeniu” – czytamy w oświadczeniu organizatorów.

Potwierdza to ostatni raport KPH („Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce”), według którego nawet 70 proc. osób LGBTA doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy. Co więcej, tylko 4 proc. skrzywdzonych zgłosiło te napaści organom ścigania.

By zwrócić uwagę na skalę przemocy, z jaką muszą zmierzyć się osoby publicznie, deklarujące swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+, Zalando połączyło siły z KPH, polską organizacją pozarządową walczącą o prawa osób LGBTQIA+, oraz z MISBHV — globalnie rozpoznawalną polską marką odzieżową tworzoną przez Natalię Maczek i Tomasza Wirskiego.

Razem z MISBHV Zalando stworzyło pięć projektów powstałych z ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Zniszczone części garderoby zyskały nowe życie i siłę wyrazu – projekty podkreślają zmianę, jaka zachodzi w wymowie powstałych ubrań — z pozostałości po traumatycznych przeżyciach zmieniają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciw homofobii. Każde zniszczenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem opowiadanych historii nie jest zakorzeniona w nich trauma, lecz chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek.

Kampania stworzona we współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v. MATT rusza 6 sierpnia i będzie publikowana w mediach społecznościowych Zalando, MISBHV i KPH, jak również poprzez działania PR. Jej kluczowym elementem jest seria filmów w reżyserii Mikołaja Sadowskiego, wykonanych przez operatora filmowego Igora Połaniewicza. Filmy te przedstawiają historie bohaterów kampanii oraz proces projektowania na nowo uszkodzonych ubrań. Zdjęcia kampanii zostały wykonane przez znaną fotografkę Zuzę Krajewską, która w przeszłości angażowała się w inicjatywy społeczne takie jak Vote Together, #sexedPL czy Surplus.

Czytaj też:
MISBHV zwycięzcą pierwszego polskiego finału Virgin Mobile Global Student Entrepreneur Awards

Galeria:
Kampania „Historie ukryte w ubraniach”