Alexandra Ford English będzie pierwszą kobietą z rodziny Henry’ego Forda wybraną do rady nadzorczej producenta samochodów, którym mężczyźni z jej rodziny kierują od 1903 roku.
Ford English to 33-letnia córka Williama Claya Forda Jr., prezesa firmy. Do zarządu ma również dołączyć Henry Ford III (40 lat), syn obecnego dyrektora Edsela Forda II, który odchodzi z tego stanowiska. Kuzyni są pierwszymi prawnukami założyciela firmy Henry’ego Forda, którzy zostali członkami zarządu.
Ford: firma rodzinna
Dwóch członków rodziny nadal musi być wybieranych przez akcjonariuszy, ale jest niewielkie prawdopodobieństwo, że tak się nie stanie. Rodzina Forda kontrolowała większość akcji Ford z prawem głosu od momentu ich skierowania na giełdę w 1956 roku.
Jakiś członek rodziny Forda był prezesem zarządu, dyrektorem generalnym lub prezydentem firmy przez prawie 20 lat z jej 118-letniej historii. A w zarządzie zawsze był co najmniej jeden, a najczęściej dwóch mężczyzn z rodziny Forda.
Kobiety należące do rodziny Fordów też pełniły funkcje kierownicze w firmie, a kobiety spoza rodziny zasiadały w jej zarządzie (obecnie zasiadają trzy). Jednak nigdy nie było kobiety z rodziny Ford, która byłaby członkiem zarządu. „Jestem zadowolony i dumny, że mamy nowe pokolenie liderów rodziny Ford, którzy wierzą w służenie firmie i to, że pozostanie ona odnoszącą sukcesy i pozytywną siłą w świecie przez wiele kolejnych lat” - powiedział Bill Ford.
Posunięcie to zostało również pochwalone przez związek zawodowy United Auto Workers, który reprezentuje pracowników firmy w USA. „Podczas gdy członkowie UAW zawsze będą mieli różnice przy stole negocjacyjnym z kierownictwem, istnieje pewność, że są członkowie zarządu, których decyzje korporacyjne są oparte na ich historii nie tylko ze względu na krótkoterminowe wyniki, ale w interesie firmy”, oświadczył związek.
Pani menedżer z kwalifikacjami
Alexandra Ford English, która dołączyła do Forda w 2017 roku, jest zaangażowana w transformację firmy na pojazdy elektryczne i autonomiczne. Obecnie jest dyrektorem ds. strategii korporacyjnej w firmie, odpowiedzialnym za plany strategiczne dla przedsiębiorstw, łączność i sieć cyfrową.
Wcześniej była dyrektorem ds. rynku i operacji w oddzielnej jednostce pojazdów autonomicznych Forda i była odpowiedzialna za pomyślne wdrożenie i prowadzenie biznesu pojazdów autonomicznych Forda w Miami na Florydzie, Austin w Teksasie i Waszyngtonie. Jest także przedstawicielką Forda w zarządzie Riviana, producenta elektrycznych ciężarówek, w którym Ford ma udziały.
Przed dołączeniem do Forda pracowała w działach merchandisingowych w Tory Burch w Nowym Jorku oraz w Gap Inc. w San Francisco.
Czytaj też:
Kolejny gigant przechodzi na prąd. Ford podjął decyzję co do Europy