Znany serwis z ogłoszeniami pod lupą UOKiK. Grozi mu wysoka kara

Znany serwis z ogłoszeniami pod lupą UOKiK. Grozi mu wysoka kara

UOKiK
UOKiK Źródło:Shutterstock / MOZCO Mateusz Szymanski
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów serwis OLX wprowadzał klientów w błąd. Chodzi m.in. o pakiet ochronny, który zdaniem urzędników, nie chronił kupujących.

UOKiK zarzuca znanemu portalowi wprowadzające w błąd sortowanie ofert. Jak podaje urząd, przy wyborze opcji „od najtańszych” ceny nie uwzględniają opłaty za „usługę serwisową”, co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów, gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX.

– Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” powinno umożliwić znalezienie tej najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Pakiet ochrony

Wątpliwości UOKiK budzi też oferowany przez serwis pakiet ochronny, który ma być dla kupujących dodatkowym zabezpieczeniem. Płatna usługa umożliwia np. zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru, co skutkuje zablokowaniem wpłaty dla nieuczciwego sprzedawcy.

W praktyce jednak, jak twierdzą urzędnicy UOKiK, regulamin usługi jest tak skonstruowany, że jest korzystniejszy dla sprzedających, niż kupujących.

– Konsument ma prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że dany serwis zaprojektowany został w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje oraz oferowane usługi np. zwiększające bezpieczeństwo, są rzetelne. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na wprowadzenie dodatkowego pakietu ochronnego, to musi to realizować uczciwie – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

OLX odpowiada

„Otwarcie współpracujemy z urzędem, udzielając pełnych odpowiedzi na zadane pytania. Deklarujemy pełną współpracę z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania, Dla dynamicznej branży e-commerce, w której operuje serwis OLX — a także szerzej branży IT — charakterystyczna jest ciągła ewolucja usług i produktu. Odpowiedzialnie tworząc OLX, stale wsłuchujemy się w głosy użytkowników i dostosowujemy swoje usługi do ich potrzeb” - poinformował portal w oświadczeniu.

Czytaj też:
UOKiK: Zarzut zmowy cenowej wobec KIA Polska