Według danych opublikowanych przez Big InfoMonitor już 91 proc. Polaków deklaruje, że Ponad połowa respondentów deklaruje, że ogranicza spożycie alkoholu (52 proc.), gotowych dań ze sklepu (47 proc.) i słodyczy (43 proc.). Rezygnację z kupowania konkretnych produktów i ograniczenie ich ilości zadeklarowało 53 proc. badanych.
Monitorowanie wydatków
Jak czytamy w raporcie Big InfoMonitor, Polacy coraz więcej wagi przykładamy do planowania wydatków. 42 proc. respondentów deklaruje, że śledzi gazetki reklamowe sieci supermarketów i „poluje” na promocje. 32 proc. badanych planując zakupy wybiera najtańsze sieci dyskontowe.
„Staramy się także mniej marnować” – zwraca uwagę Diana Borowiecka z BIG InfoMonitor. Wskazała, że 36 proc. badanych gotuje tak, by danie wystarczyło na dłużej niż jeden dzień, a 24 proc. kupuje mniej żywności.
Inflacja spada
Inflacja konsumencka wyniosła 13 proc. w ujęciu rocznym w maju 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług pozostały bez zmian.
W ujęciu rocznym wzrost cen usług wyniósł 12,3 proc., a towarów sięgnął 13,3 proc. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny zarówno towarów, jak i usług utrzymały się na tym samym poziomie.
Z niedawnej ankiety „Obserwatora Finansowego” przeprowadzonej wśród ponad 100 ekonomistów wynika, że 88 proc. respondentów spodziewa się, że jeszcze w tym roku inflacja spadnie do poziomu jednocyfrowego. Zdecydowana większość badanych w tej grupie (77 proc.) uważa, że jednocyfrowa inflacja pojawi się w naszym kraju jesienią (we wrześniu lub w czwartym kwartale tego roku). We wcześniejszym badaniu podobnego zdania było jedynie 60 proc. uczestników ankiety.
Czytaj też:
Polaków nie stać na wakacje. Zakopane świeci pustkamiCzytaj też:
Budżetowe wesela w modzie. Branżę czeka trudny okres