Choć budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jeszcze się na dobre nie zaczęła, spółka celowa, która powstałą po to, by zbudować megalotnisko, już zaczęła zarabiać. „Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa sięgnął w 2022 roku 124 mln zł. W przeciwieństwie do roku wcześniejszego, czyli 2021, który zamknęła stratą na poziomie 169 mln zł, to w 2022 r. odnotowała 28 mln zł zysku” – poinformował wiceprezes Andrzej Alot.
Prace przyspieszyły
Jak podaje wiceprezes spółki, nakłady inwestycyjne znacząco wzrosły. W 2021 roku liczyły 69 mln złotych. W ubiegłym roku aż 463 mln zł. Przychody finansowe spółki wyniosły 63,7 mln złotych.
„To efekt wzrostu wartości obligacji w portfelu spółki CPK wynikający ze zbliżającego się terminu ich wykupu oraz zmian oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych” – wyjaśnia wiceprezes Alot.
CPK publikuje szczegółowy plan
W czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska. Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego.
– Publikacja szczegółów Master Planu CPK pokazuje, że założenia i plany dotyczące budowy tej potrzebnej inwestycji są przejrzyste i ogólnodostępne. To też kolejny krok w ramach przygotowań, które idą konsekwentnie do przodu. Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują szybko wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Dokument przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, które jest planowane w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. – granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Czytaj też:
CPK jeszcze przed „pierwszą łopatą”, ale prace już trwają. Horała mówi o postępachCzytaj też:
CPK podpisuje umowę z koreańskim konsorcjum. Chodzi o budowę linii kolejowej