– Ten rok będzie szczególnie interesujący, bo rozpoczną się prace budowlane – powiedział na antenie Polskiego Radia Marcink Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK, odpowiadając na pytania, na jakim etapie jest obecnie inwestycja w Centralny Port Komunikacyjny.
Centralny Port Komunikacyjny w budowie
Prace budowlane, o których mówił Horała, rozpoczną się w tym roku na samym lotnisku oraz w inwestycjach komunikacyjnych, które będą mu towarzyszyć. Chodzi tu m.in. o tunel kolei szybkiej prędkości pod łodzią, trasę kolejową Łódź – Warszawa, czy wreszcie dobudowanie trzeciego pasa na odcinku autostrady z Łodzi do Warszawy, która jest jedną z najbardziej zakorkowanych tras w Polsce.
Horała przypomniał, że w ramach CPK planowana jest też budowa autostradowej obwodnicy Warszawy, która przejmie część ruchu. Zgodnie z harmonogramem prace przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego mają się zakończyć w 2027 roku. Wtedy też z lotniska odlecą pierwsze samoloty i przeprowadzane będą testy nowej infrastruktury. Dla pasażerów lotnisko ma zostać otwarte w 2028 roku.
– W każdym procesie budowlanym są czynniki ryzyka. Zawsze mogą się zdarzyć niespodzianki jak np. odkrycie archeologicznych artefaktów na terenie budowy – zastrzegł Horała.
Projekt CPK
Zarząd spółki zarządzającej projektem rozpisał już dwa przetargi na wykonanie projektów obiektów towarzyszących lotniska. Chodzi m.in. o terminal cargo, wieżę kontroli lotów, obiekty służb ratowniczo-gaśniczych, czy centrum operacyjne lotniska. Łączna wartość obu przetargów to 500 milionów złotych.
Spółka poinformowała także 10 listopada, że za projekt terminalu lotniska będzie odpowiadało konsorcjum, na którego czele stanie światowej sławy pracownia architektoniczna Foster + Partners. Odpowiada ona m.in. za projekt najwyższego budynku Unii Europejskiej, który stanął w Warszawie, czyli Varso Tower.
Czytaj też:
Premier każe oszczędzać. Ministerstwa tną wydatkiCzytaj też:
Budowa CPK zagrożona? Horała i Müller komentują doniesienia „Wprost”