Usługa PayByNet to system, który przekazuje informacje o zrealizowanej płatności jeszcze przed dotarciem pieniędzy na konto sklepu. KIR, który w Polsce obsługuje rozliczenia międzybankowe, udziela gwarancji płatności.
System działa w ten sposób, że klient, po wybraniu towarów i usług na stronie internetowej sklepu, może wybrać formę płatności oferowaną przez KIR. Wówczas zostaje przekierowany na stronę systemu płatności, gdzie m.in. znajduje się lista banków umożliwiających płacenie z wykorzystaniem systemu.
Jeśli klient odnajdzie tam swój bank, zostaje skierowany do systemu bankowości elektronicznej i akceptuje przelew. Sklep - za pośrednictwem KIR - otrzymuje informację o pieniądzach już znajdujących się w drodze.
Dotychczasowe rozwiązania obecne na polskim rynku umożliwiały płatność z bankowości internetowej wówczas, gdy strony transakcji miały konto w tym samym banku lub gdy w płatności wykorzystywany był pośrednik, przeprowadzający transakcje zebrane przez swoje konto.
KIR, która powstała w 1991 r. jako wspólne przedsięwzięcie polskich banków, zrealizowała dotychczas ponad 5 mld transakcji bezgotówkowych.
Pierwszym bankiem, który zdecydował się wdrożyć nowy system obsługi płatności za zakupy w internecie jest Nordea Bank Polska. Bank ten od dwóch lat ma też własny system płatności, udostępniany obsługiwanym przez niego sklepom i klientom. KIR poinformował, że w najbliższym czasie chce pozyskać do współpracy kolejne banki, w tym swoich udziałowców - 16 największych polskich banków.
Na razie możliwość realizacji płatności przez PayByNet dostępna jest w jednym sklepie internetowym. KIR poinformowała, że prowadzi kolejne rozmowy.
Na polskim rynku dostępne są inne formy płatności internetowych obsługiwane bezpośrednio przez banki, takie jak m.in. "Płacę z Inteligo" (PKO BP), mTransfer (mBank) i multiTransfer (MultiBank), Przelewy24 (BZ WBK), Przelew z BPH, Pekao24 Przelew. Płatność za towary i usługi jest też możliwa z użyciem kart płatniczych, w tym kart wirtualnych.
Według danych Związku Banków Polskich (ZBP) podanych w połowie października ub.r., ponad 10,8 mln klientów miało dostęp w Polsce do bankowości internetowej, z czego aktywnych jest ok. 5 mln. Za konto aktywne uważane jest takie, na którym przeprowadzane są przynajmniej 4 transakcje miesięcznie. Na 2008 rok prognozy zakładają 13 mln kont z dostępem przez internet, a na 2010 - 15 mln. Jeśli chodzi o aktywnych użytkowników, to ich liczba ma rosnąć do 7 mln w 2008 roku i 10 mln w 2010 roku.
Według badań rynkowych, popularność zakupów w sieci rośnie. Np. portal Money.pl na początku grudnia przeprowadził badanie wśród internautów, z którego wynikało, że z internetu zamierzało skorzystać 60 proc. internautów kupujących prezenty przed świętami - dotyczyło to zarówno kupujących w sklepach internetowych jak i na aukcjach. Ankietę przeprowadzono wśród ponad 4 tys. osób.
pap, ss