Porozumienie w sprawie usamorządowienia podpisano 9 grudnia 2008 r. "W jego efekcie od 2009 roku w Polsce będzie działać więcej pasażerskich przewoźników kolejowych niezwiązanych z Grupą PKP, niż przewoźników działających pod szyldem Grupy" - czytamy w informacji prasowej PKP.
Jeszcze w roku 2007 udział Grupy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosił około 70 proc.
Od przyszłego roku, w skład Grupy PKP wchodzić będzie jedynie dwóch przewoźników: PKP Intercity oraz Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. W zeszłym roku z ich usług skorzystało około 95 mln pasażerów.
65 proc. rynku będą stanowili przewoźnicy niezależni od Grupy PKP. Będą to: Koleje Mazowieckie, samorządowe Przewozy Regionalne, Warszawska Kolej Dojazdowa, PCC Arriva w województwie kujawsko-pomorskim, warszawska Szybka Kolej Miejska oraz Koleje Dolnośląskie. Wszystkie te spółki w roku 2007 przewiozły łącznie 177 mln pasażerów.
Przekazanie samorządom pociągów osobowych to największa reforma polskiej kolei. W jej wyniku samorządy województw obejmą udziały w spółce PKP Przewozy Regionalne, będącej operatorem 3 tysięcy pociągów osobowych, łączących małe miejscowości z dużymi aglomeracjami miejskimi.
PKP Przewozy Regionalne każdego dnia przewozi ponad 230 tysięcy pasażerów. Zatrudnienie przekracza 16 tys. pracowników.
ND, PAP