"Pusty sms" to loteria, organizowana przez Spółkę Internetq Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie. Loterię promuje emitowany w telewizji oraz internecie spot, w którym znany prezenter Zygmunt Chajzer przekonuje, że do wygrania jest "ogromna gotówka", w sumie 2,5 mln zł. "Wystarczy, że wyślesz pusty sms pod darmowy numer" - mówi Chajzer, dodając, że codziennie do wygrania jest 10 tys. zł, a w wielkim finale nawet 500 tys. zł. W skardze, jaka napłynęła do Komisji Etyki Reklamy, wskazano, że "reklama z panem Zygmuntem Chajzerem wprowadza w błąd i nie informuje widza o realnych kosztach". "Nie wspomina, że jest to łańcuszek, który wymaga wysyłania sms-ów każdy po 4 zł z groszami. Każdy z otrzymanych sms-ów zwrotnych zachęca do wysłania kolejnej wiadomości, nie wiadomo, ile smsów należy wysłać. Pierwsza z wiadomości nie powoduje absolutnie nic, tzn. nie bierzemy udziału w żadnym losowaniu, a na antenie jesteśmy informowani, że wystarczy jeden sms" - brzmiała treść skargi.
Organizująca loterię spółka odpierała zarzuty, wskazując m.in., że udział w loterii był dobrowolny, a o kosztach informował jej regulamin. Ponadto spółka podkreślała, że ustawa o grach hazardowych jasno wskazuje, iż w loterii audio-tekstowej uczestniczy się poprzez przesłanie odpłatnej wiadomości sms lub nawiązanie odpłatnego połączenia telefonicznego, zatem z definicji przesłanie nieodpłatnej wiadomości sms nie może uprawniać do udziału w losowaniu nagród i powoduje jedynie rejestrację danej osoby w loterii. Według Internetq Poland Sp. z o.o. "przeciętny konsument przy odbiorze opisanej reklamy miał możliwość podjęcia świadomej decyzji odnośnie swojego udziału w loterii Pusty sms".
Komisja Etyki Reklamy stwierdziła jednak, że reklama wprowadza konsumentów w błąd i nadużywa zaufania odbiorców, wykorzystując ich brak doświadczenia lub wiedzy. "Przeciętny konsument ma prawo uważać, że tym pierwszym wysłanym sms-em został włączony do udziału w loterii i bierze udział w losowaniu nagród" - orzekła Komisja. Jednocześnie zaapelowała "do wszystkich organizatorów loterii i konkursów o zwrócenie szczególnej uwagi na działanie, które - nawet nieświadomie - może wprowadzać odbiorców w błąd lub powodować nieprawidłowe odczytanie intencji lub reguł konkursów". "Szczególnie ważne jest jasne przedstawianie reguł loterii i konkursów w taki sposób, aby nie stwarzać wrażenia możliwości wygrania nagrody poprzez przesyłanie wiadomości tekstowych, które faktycznie nie uprawniają do udziału w losowaniu nagród. Organizatorzy powinni również zapewnić konsumentom jak najlepszy dostęp do regulaminów oraz informować o konieczności ich akceptacji przed przystąpieniem do loterii lub konkursu. Ponadto organizatorzy powinni jasno komunikować możliwość i sposób przerwania gry przez konsumenta" - podkreśla Komisja Etyki Reklamy.
PAP, arb