Tusk wziął udział w dniu otwartym Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Premier zapewnił, że dopóki będzie o tym decydował, przejazd obwodnicą Wrocławia nie będzie płatny. - Chciałbym przeciąć wszelkie spekulacje, bo wiem, że to jest problem. W Polsce autostrady są autostradami płatnymi. Ale decyzja dotycząca obwodnicy Wrocławia, w tym także mostu (na trasie - red.) jest jednoznaczna - to nie jest autostrada. Będzie zmiana rozporządzenia, będzie to odcinek S, a nie odcinek A i obwodnica i most nie będą płatne, przynajmniej, tak długo, jak ja będę podejmował decyzje - powiedział Tusk.
Czy Grabarczyk umie szybko pisać?
Na pytanie, kiedy taki dokument zacznie obowiązywać, szef rządu powiedział: "To jest tylko pytanie o umiejętność szybkiego pisania ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka". - Ale jest po decyzji. Minister zna naszą intencję, konsultowałem to także z ministrem finansów, bo nie chcę rzucać słów na wiatr. To wszystko układa się w logiczną całość. Nie chcę podawać godziny i daty, ale traktujcie tą decyzję, jako załatwioną. Tym bardziej, że to nie wymaga zmiany ustawy, a więc długich procedur legislacyjnych, tylko zmiany rozporządzenia. Z tego co pamiętam, w środę samochody powinny ruszyć, to tego samego dnia rozporządzenia będzie już wisiało w internecie - oświadczył Donald Tusk.
Obwodnica za 4 miliardy
Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia rozpoczęła się w 2008 r. Sukcesywnie do użytku oddawano kolejne odcinki. Pierwszym – od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 - kierowcy mogli przejechać w grudniu 2010 r. Kolejny - od węzła Wrocław Południe do węzła przy lotnisku - oddano w maju 2011 r. Z kolei w lipcu zakończyła się budowa odcinka od węzła Północ do Łącznika Długołęka. W ciągu ostatniego fragmentu trasy - od lotniska do ul. Żmigrodzkiej - wybudowano największy most w Polsce. Pylon przeprawy ma 122 metrów wysokości, a jej dwie, niezależne, wielopasmowe jezdnie zostały podwieszone na 160 wantach, o łącznej długości lin ok. 25 kilometrów. Długość całej obwodnicy wynosi 36 km. Trasa poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic. Koszt inwestycji sięga ok. 4 mld zł.zew, PAP