USA: rozmawiasz zbyt długo? Komórka powie ci: stop

USA: rozmawiasz zbyt długo? Komórka powie ci: stop

Dodano:   /  Zmieniono: 
W amerykańskich komórkach po przekroczeniu limitu usług będzie się włączał alarm (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Telefony komórkowe i inne bezprzewodowe środki łączności w USA będą alarmowały użytkowników o przekroczeniu miesięcznego limitu usług. Rozwiązanie takie ma uchronić użytkowników telefonów przed ponoszeniem dodatkowych, często wysokich opłat. Podobne przepisy obowiązują już w UE.

Operatorzy komórek i innych podobnych urządzeń zgodzili się na zainstalowanie specjalnych alarmów na podstawie umowy zawartej z Federalną Komisją ds. Łączności (FCC). Umowa jest wynikiem licznych skarg użytkowników na dodatkowe i nieoczekiwane przez nich opłaty za łączność poza głównym obszarem obsługi klienta (roaming) i za przekraczanie limitu usług w zakresie łączności głosowej i przesyłania danych. FCC przez półtora roku badała te zażalenia.

Firmy świadczące usługi komunikacyjne za pośrednictwem komórek, smartfonów, tabletów, kart do łączności internetowej w laptopach i innych podobnych urządzeń broniły się przed regulacjami określającymi zasady kontaktów z klientami, ale ostatecznie zgodziły się im  podporządkować. Umowa dotyczy wszystkich operatorów telefonów i innych urządzeń bezprzewodowych, co oznacza, że  skorzystają z niej wszyscy ich użytkownicy, których w USA jest ponad 300 milionów.

Obywateli UE, wracających z zagranicy ma chronić limit miesięcznego rachunku za  ściąganie danych. Został on ustalony przez KE na 50 euro (bez VAT-u), o  ile klient nie dokonał innego wyboru. Po wykorzystaniu 80 proc. ustalonego limitu odbioru danych do odbiorcy telefonu jest wysyłana informacja ostrzegająca, że niebawem przekroczy ustalony limit. Po osiągnięciu 100 proc. - klient otrzymuje instrukcję, co zrobić, by nadal korzystać z przesyłu danych w roamingu. Jeśli nie odpowie, usługa zostanie zawieszona.

W Polsce na mocy podpisanej w tym miesiącu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego noweli ustawy o  prawie telekomunikacyjnym, dostawca usług ma bezpłatnie oferować klientowi określenie kwotowego limitu, w przypadku jego przekroczenia abonent będzie o tym informowany. Według noweli, dostawca usług będzie musiał zaoferować klientowi co najmniej trzy progi kwotowe: 35, 100 i 200 złotych. Przepisy o limitach wchodzą w życie za pół roku od dnia ogłoszenia ustawy.

PAP, arb