Tarnowska firma Poldim jest uczestnikiem konsorcjum, które przejęło budowę tego odcinka. Poldim złożył w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości układowej z wierzycielami. Jak powiedział po spotkaniu przedstawiciel podwykonawców Jerzy Kasprzyk, poszkodowane firmy do piątku będą czekać na opinię prawną GDDKiA, czy pozostali uczestnicy konsorcjum mogą odpowiadać za zaległe płatności Poldimu. Jeśli odpowiedź będzie negatywna, firmy rozważają różne formy protestu.
Rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut poinformowała, że obecny na spotkaniu zarząd Poldimu nie zaproponował poszkodowanym firmom konkretnych rozwiązań. Pozostali członkowie konsorcjum, czyli Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB – Podbeskidzie zadeklarowali gotowość do współpracy z dostawcami prac budowlanych, zatwierdzonymi przez zamawiającego na odcinku A4. Według niej przedstawiciele konsorcjum zadeklarowali, iż część firm otrzymała już zaległe wynagrodzenie. Kolejni dostawcy materiałów - niewbudowanych, a dostarczonych już na teren budowy - dostaną zapłatę po zakończonej w tym tygodniu inwentaryzacji.
Według GDDKiA w innej sytuacji znajdują się firmy świadczące usługi na rzecz Poldimu. Chodzi przede wszystkim o usługi transportowe. Aby otrzymać należne wynagrodzenie, muszą one wystąpić do sądu o nakaz zapłaty i przejść całą procedurę prawną. - W obecnym stanie prawnym zamawiający, czyli GDDKiA, nie ma możliwości uregulowania należności wykonawcy wobec usługodawców Poldimu. Rozumiejąc trudną sytuację usługodawców i mając na uwadze sprawny przebieg budowy, GDDKiA Oddział w Krakowie stara się pomóc w znalezieniu możliwości prawnych, które pozwolą na zaspokojenie roszczeń - podkreśliła przedstawicielka krakowskiego oddziału GDDKiA.
Konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB – Podbeskidzie od października zeszłego roku prowadzi prace budowlane na A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami, po tym, jak rozwiązano umowę z wcześniejszym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. Według przyjętego harmonogramu w pierwszej kolejności ma zostać ukończony węzeł Wierzchosławice, a cały odcinek do początku stycznia 2013 r.
Poldim przeżywa trudności finansowe od końca ubiegłego roku. Zadłużenie spółki przekracza 100 mln zł. W zeszłym miesiącu złożyła ona w tarnowskim sądzie wniosek o przeprowadzenie upadłości układowej. W tamtejszym Powiatowym Urzędzie Pracy złożyła też zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych, obejmujących ponad 410 pracowników z załogi liczącej blisko 600 osób. Zwolnienia rozpoczęły się w tym tygodniu.
mp, pap