Komisja Europejska opracowała wytyczne, jak wyliczyć wielkość darmowych przydziałów dla poszczególnych linii lotniczych. Polska zakwestionowała te wytyczne w świetle istniejącego prawa unijnego składając do KE wniosek o ich korektę. KE przyznała, że państwa członkowskie powinny stosować inny sposób obliczania niż wynikało to z wcześniejszych zaleceń i opublikowała skorygowaną decyzję - poinformował resort środowiska. "W konsekwencji linie lotnicze przypisane do Polski otrzymają właściwą ilość uprawnień do emisji – 8 razy więcej niż wynikałoby z poprzednich wyliczeń" - dodało ministerstwo.
- Cieszę się, że dzięki sygnałowi z Polski linie lotnicze będą miały poprawną wielkość darmowej puli uprawnień na start, co pozwoli im łagodniej przyjąć nowe zasady, a także przełoży się na korzyści dla użytkowników linii lotniczych. Wprowadzenie odpłatności za uprawnienia musi przebiegać stopniowo, dając przedsiębiorcom czas na konieczną modernizację i równoprawną konkurencję na rynku. Dotyczy to także sektora lotniczego - skomentował decyzję KE minister środowiska Marcin Korolec.
W Polsce z darmowych uprawnień będzie mogło skorzystać 5 podmiotów. Zgodnie z zamieszczoną na stronie Ministerstwa Środowiska informacją, przydziały dla poszczególnych przewoźników lotniczych, wynoszą: dla PLL LOT - 4675667, dla Enter Air - 245 668, dla Air Poland - 302 834, dla Yolenal Limited - 138, dla Magellan Pro-Service - 124. Nowe przydziały będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2020 r.
zew, PAP