Będzie szybciej i bezpieczniej. Unia inwestuje w polską kolej

Będzie szybciej i bezpieczniej. Unia inwestuje w polską kolej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dofinansowanie z Unii zostanie wykorzystane m.in na modernizację torów (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Kolejarze otrzymają 1,4 mld zł unijnego dofinansowania do modernizacji części linii kolejowej Warszawa-Gdynia - 103-km odcinka tej linii w rejonie Malborka i Iławy. Wartość całej inwestycji na tym odcinku to 2,2 mld zł.

Unijne dofinansowanie pochodzi z programu Infrastruktura i Środowisko. Odcinek o długości 103 km między Szymankowem a Zajączkowem Lubawskim jest modernizowany od 2011 roku. To obszar tzw. lokalnych centrów sterowania ruchem kolejowym (LCS) w Malborku i w Iławie.

Jak poinformowała w komunikacie zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK, prace prowadzone w ramach modernizacji odcinka obejmują wymianę ponad 200 km torów, przebudowę, remont i budowę ponad 280 obiektów inżynieryjnych - w tym 6 mostów kolejowych, 3 mostów drogowych, 25 wiaduktów kolejowych, 18 wiaduktów drogowych, 220 urządzeń do płoszenia zwierząt oraz 8 przejść dla pieszych pod torami. Podczas remontu, który ma się zakończyć w 2014 roku ma być zlikwidowanych 68 przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo na tym odcinku.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdańska o długości ok. 350 km to największa prowadzona obecnie inwestycja kolejowa w Polsce. Remont podzielono na kilka części. Kiedy remont się skończy, pociągi pasażerskie będą mogły po niej jeździć z prędkością 160 km/godz., a tzw. pociągi zespołowe (np. Pendolino) - 200 km/godz. Docelowo podróż z Warszawy do Gdyni ma trwać mniej niż 3 godziny. Na razie jednak remont linii trwa od kilku lat, a czas przejazdu między stolicą a Trójmiastem wynosi ok. 7 godzin.

ja, PAP