W pełni polski i pierwszy taki projekt na świecie
Materiał partnera

W pełni polski i pierwszy taki projekt na świecie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polscy startupowcy po raz kolejny udowadniają, że mają wiele do powiedzenia na rynku internetowym i wykazują się wyjątkową innowacyjnością. Swoją premierę ma platforma zakupowa Arena.pl.

Pierwszy na świecie program współwłasności w społeczności, stworzony przez notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie firmę Arena.pl S.A. Właściciele zaoferowali połowę swoich akcji kupującym i sprzedającym, w zamian za aktywność w serwisie. Oznacza to, że każdy użytkownik może stać się współwłaścicielem portalu, decydować o kierunkach rozwoju i uczestniczyć w podziale zysku. Platforma zakupowa Arena.pl już na samym starcie oferuje przeszło 2 mln produktów od 300 profesjonalnych sprzedawców w 56 kategoriach. Projekt wspierany jest przez MasterCard i fundusz LMB Capital, w  połowie należący do Banku SGB.

Arena.pl jest innowacyjną, bezpieczną platformą zakupową, gdzie kluczową wartością dodaną jest społecznościowa idea współwłasności. Projekt jest finansowany wyłącznie przez polski kapitał. Większościowy pakiet akcji w arena.pl posiada pośrednio LMB Capital – fundusz należący do Banku SGB, drugiego największego banku zrzeszającego banki spółdzielcze w Polsce. Docelowo połowa akcji spółki Arena.pl S.A. ma trafić do zainteresowanych użytkowników – każdy kupujący i sprzedający otrzyma ofertę ich objęcia w stosunku wartości swojego zaangażowania na arena.pl.

„Użytkownicy będą gromadzili na bieżąco punkty za każdą sprzedaż, zakupy lub rekomendację na arena.pl. Każdy samodzielnie zdecyduje, czy zebrane punkty będzie na bieżąco wymieniał na atrakcyjne nagrody, jak w programie lojalnościowym, czy poczeka i  wymieni je na prawo do objęcia akcji arena.pl”, mówi Michał Kowalski, prezes zarządu Arena.pl S.A. „To bardzo prosty mechanizm, który nie wymaga od użytkowników żadnego zaangażowania. Wystarczy tylko korzystać z arena.pl – kupić lub sprzedać, a to wszystko będzie Twoje”– tłumaczy Michał Kowalski.

Bezpieczeństwo i płatności MasterPass

W odróżnieniu od konkurencyjnych portali zakupowych, na arena.pl mogą sprzedawać wyłącznie profesjonalni, zweryfikowani sprzedawcy – firmy i osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, przez co zakupy na arena.pl są bezpieczne. Nie ma opłat za wystawienie przedmiotu, a prowizje od sprzedaży należą aktualnie do najniższych na rynku. Arena.pl premiuje użytkowników za realizację płatności przez elektroniczny portfel MasterPass – usługę dostarczaną przez MasterCard.

„Z punktu widzenia kupującego, portfel elektroniczny MasterPass umożliwia bezpieczne i wygodne zakupy online. Wystarczy jednorazowe zapisanie danych dowolnej karty płatniczej, co umożliwia korzystanie z portfela we wszystkich miejscach, gdzie płatności z MasterPass są akceptowane – nie tylko w Polsce, ale również w wielu krajach za granicą. To wyjątkowo wygodna i bezpieczna forma płatności w e-commerce, a także m-commerce” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe. Właściciel arena.pl zamierza wprowadzić platformę zakupową na wybrane rynki zagraniczne na początku 2017 roku.

Współwłasność i dodatkowy kanał sprzedaży

Arena.pl jest dodatkowym kanałem sprzedaży dla sklepów, które chcą rozwijać swój biznes. Można równolegle wystawiać produkty na arena.pl, prowadzić własną stronę w Internecie i sprzedawać na innych platformach ogłoszeniowych oraz aukcyjnych. Arena.pl pobiera wynagrodzenie prowizyjne tylko w przypadku zrealizowanej sprzedaży” – mówi Michał Kowalski.

Integracja nowych sprzedawców jest bardzo prosta i co najważniejsze, darmowa. Do dyspozycji jest funkcjonalny i intuicyjny panel do ręcznej obsługi oraz możliwość połączenia przez XML i API. Kolejnym miłym zaskoczeniem, jest fakt, że Arena.pl jako jedyny w Polsce tak duży podmiot, oferuje sprzedawcom wsparcie telefoniczne i infolinię.

„Arena.pl to po prostu wielkie, intuicyjne centrum handlowe w internecie, które w połowie będzie należało do jego klientów. Wierzę, że inne podmioty będą nas naśladować. Wkrótce będzie bardzo trudno budować masowy biznes na bardzo konkurencyjnym rynku, jakim jest sieć, bez podzielenia się zyskiem ze społecznością. Idea współwłasności i współdecydowania o projekcie przez użytkowników to nasz kluczowy wyróżnik, który daje nam przewagę konkurencyjną i stawia nas na pozycji innowatorów w skali świata” – mówi Paweł Osowski, członek zarządu Arena.pl S.A.

Strategia rozwoju na rynku e-handlu

Arena.pl liczy na pozyskanie miliona aktywnych użytkowników, którzy zrobią zakupy za ok 0,5 mld złotych do końca 2016 roku. „Szacujemy, że rynek e-handlu w Polsce jest wart 33 mld złotych i będzie rósł przez najbliższe trzy lata w tempie od 20 do 25% rocznie – najszybciej w Europie. Nasz biznesplan zakłada, że będziemy rosnąć dynamiczniej, ale nie zamierzamy ścigać się z liderem rynku e-handlu w Polsce. Ponad 90% polskiego rynku należy do jednego gracza i trudno jest rozbić ten monopol. Działalność arena.pl może zmienić dotychczasowy układ sił, w perspektywie najbliższych kilku lat” – mówi Michał Kowalski.

Aktualny obraz rynku

Na zlecenie Arena.pl S.A. firma badawcza Ipsos przeprowadziła badania kupujących i sprzedających w internecie. Ankieterzy pytali o problemy, dotyczące zakupów w sieci, oczekiwania w stosunku do nowej platformy zakupowej oraz o wyróżniki, które mogłyby skłonić internautów do zmiany platformy zakupowej,  której aktualnie używają.

„Portal Allegro.pl absolutnie dominuje na rynku portali transakcyjnych - korzystają z niego niemal wszystkie firmy sprzedające w polskim internecie (97 proc. wskazań) i 88 proc. kupujących. Jednocześnie aż 78 proc. użytkowników pragnie aby platforma była własnością polskiego kapitału. Dla co czwartego badanego jest to bardzo istotna kwestia, natomiast mniej niż co dziesiąty twierdzi, że nie ma to dla niego żadnego znaczenia” – mówi Krzysztof Chmielewski, Senior Research Manager w Ipsos Loyalty. Dla sprzedawców pochodzenie kapitału platformy również ma znaczenie – dla co trzeciego jest to bardzo ważna kwestia, a prawie 80 proc. sprzedawców uważa iż ten atut ma znaczenie dla kupujących.

„50 proc. kupujących w internecie oczekuje od nowej platformy zakupowej realizacji  bezpiecznych płatności, 49 proc. ankietowanych oczekuje wprowadzenia atrakcyjnego programu dla stałych klientów – mówi Krzysztof Chmielewski. Respondenci wyrażają dużą chęć posiadania wpływu na platformę - chce tego aż 85 proc. z czego 30 proc. jest tym bardzo zainteresowana” – tłumaczy Krzysztof Chmielewski.

Kampania reklamowa arena.pl z udziałem gwiazd

Arena.pl już na starcie bardzo mocno postawiła na promocję ofert firm sprzedających na platformie. Pierwszy etap kampanii reklamowej obejmuje telewizję, internet i kina. Projekt wspierają: Tomasz Kuchar, wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach samochodowych, prowadzący również programy telewizyjne o motoryzacji oraz Mariusz Czerkawski – pierwszy Polak w amerykańskiej lidze NHL, olimpijczyk, golfista, promotor sportu. Głosu arena.pl użycza aktorka Anna Kerth.

„Zaangażowałem się w arena.pl, ponieważ wierzę, że to bardzo ciekawy projekt, który ma szansę zmienić na lepsze polski e-handel, pozwalając użytkownikom współdecydować o przyszłości ich platformy zakupowej” – mówi Tomasz Kuchar.

„Arena.pl jest bez wątpienia produktem innowacyjnym, społecznie odpowiedzialnym, z ciekawą historią.  Fajnie, że mogę obserwować z bliska tę wyjątkową w skali świata inicjatywę” – dodaje Mariusz Czerkawski.

Galeria:
Arena.pl

Czytaj także