Nowy rozkład jazdy PKP. Te pociągi zdecydowanie przyspieszą

Nowy rozkład jazdy PKP. Te pociągi zdecydowanie przyspieszą

Pociąg IC
Pociąg IC Źródło: PKP
13 grudnia 2020 roku wejdzie w życie nowy rozkład jazdy PKP. Zgodnie z nim podróżujący na trasach: Warszawa-Gdańsk, Katowice-Kraków i Wrocław-Poznań znacznie szybciej pokonają drogę.

O sprawie pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Według periodyku na trasie Warszawa-Gdańsk spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podniesie prędkość do 200 km/h. Według rzecznika PKP PLK Mirosława Siemieńca pociągi będą mogły rozpędzać się do 200 km/h na jednej trzeciej długości trasy, a na 44-kilometrowym odcinku dopuszczalna prędkość wyniesie 180-190 km/h. Najszybsze pociągi pokonają trasę Warszawa Centralna-Gdańsk Główny w 2 godz. 29 min. Składy zatrzymujące się w Iławie, Malborku i Tczewie w 2 godz. 34 min. To 20 min szybciej niż teraz.

PKP PLK. Nie ma się z czego cieszyć

To usprawnienie nie zachwyca ekspertów. „DGP” cytuje Piotra Malepszaka, eksperta kolejowego, byłego dyrektora w PKP PLK: – Na odcinkach umożliwiających najszybszą jazdę pozostaną punktowe ograniczenia prędkości do 40–50 km/h, które bardzo skutecznie niweczą efekt podniesienia prędkości.

Katowice-Kraków szybciej o 30 min.

Drugą trasą, na której pociągi będą poruszać się szybciej jest trasa Kraków-Katowice. – Do grudnia za- kończone zostaną zasadnicze prace. Zniknie jednotorowy ruch na odcinku od Trzebini do Katowic. Przejazd zajmie ok. 60 min. – mówi Mirosław Siemieniec. Teraz najszybsze składy jadą 90 min. a niektóre ponad 2 godz.

Poznań-Wrocław koleją. Nawet 45 min. szybciej

Także podróż z Wrocławia do Poznania skróci się. Potrwa 1 godz. 45 min zamiast obecnych 2 godz. 30 min. Z informacji PKP PLK wynika, że w II połowie 2021 roku zostanie na tej trasie dopuszczona prędkość 160 km/h.

Z kolei nie poprawi się szybko sytuacja podróżujących z Warszawy do Poznania. Remont trasy miał skończyć się w 2020 roku, ale potrwa do III kwartału 2022 roku, jak informuje PKP PLK.

Czytaj też:
Rząd szykuje strumień gotówki dla lotnisk czy portów. PKP dostaną blisko dwa miliardy

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna