Piesi z bezwzględnym pierwszeństwem. Będą też inne rewolucyjne zmiany na drogach

Piesi z bezwzględnym pierwszeństwem. Będą też inne rewolucyjne zmiany na drogach

Przejście dla pieszych
Przejście dla pieszych / Źródło: Pixabay / Skitterphoto
Rząd zdecydował o wprowadzeniu rewolucyjnych, od dawna zapowiadanych, zmian. Piesi będą mieli pierwszeństwo już przed wejściem na przejście, koniec z „jazdą na zderzaku”, koniec z różnymi dopuszczalnymi prędkościami w miastach w dzień i w nocy.

O tych zmianach mówił premier Mateusz Morawiecki w swoim exposè. Teraz rząd zdecydował się je wprowadzić. Czekają nas rewolucyjne zmiany i to kilka na raz. Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Bezwzględne pierwszeństwo pieszych

Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Koniec z patrzeniem w telefon podczas przechodzenia przez jezdnię

W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję.

Koniec z jazdą na zderzaku

W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

Czytaj też:
Są nowe pytania w testach na prawo jazdy. Czego dotyczą?

Źródło: Gov.pl
 2
  • pieszy nie ustąpi nawet karetce na sygnale i trzeba będzie zwalniać albo mieć kolejnego zabitego wg lewego prawa,chodzi o szkodzenie kierowcom ile się da, o lewaczenie
    • To bezwzględne pierwszeństwo pierwszych to jakiś kompletny idiotyzm. Ilu teraz zacznie się pakować pod koła jak jakieś barany bo poczuje się całkiem zwolnionych z myślenia i odpowiedzialności? Ilu pomyśli, czy po zmroku są wystarczająco widoczni, zwłaszcza w kiepską pogodę?

      Czytaj także