ZPP: Sankcje powinny objąć cały transport do Rosji i Białorusi. Także ten z Polski

ZPP: Sankcje powinny objąć cały transport do Rosji i Białorusi. Także ten z Polski

TIR-y oczekujące na granicy Polski z Białorusią
TIR-y oczekujące na granicy Polski z Białorusią Źródło: WPROST.pl
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców uważa, że polska branża transportowa poradzi sobie bez przewozów do Rosji i Białorusi. Odcięcia tych państw od towarów byłoby wyjątkowo dotkliwe.

Kolejny pakiet unijnych sankcji na Rosję, wprowadzony 8 kwietnia i obejmujący zakaz przewozów drogowych przez ciężarówki rosyjskie oraz białoruskie, to krok w dobrym kierunku, ocenia Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Organizacja nie widzi jednak przeszkód, by blokada transportu działała również w drugą stronę, tzn. by europejskie, w tym polskie, firmy transportowe nie woziły towarów do Rosji i Białorusi.

– Polski biznes poradzi sobie bez przewożenia towarów do Rosji. Popyt na usługi transportowe w Europie jest wysoki, więc z pewnością znajdą się atrakcyjne rynki alternatywne. Rosję tymczasem należy całkowicie odciąć od światowego systemu gospodarczego. Pominąwszy wszelkie względy moralne związane z napaścią na Ukrainę, nie jest to wiarygodny partner handlowy – powiedział prezes Cezary Kaźmierczak.

Blokada nie będzie dotkliwa dla polskich firm

ZPP podkreśla, że z punktu widzenia Polski, całkowita blokada transportu drogowego do Rosji nie byłaby dotkliwa w skutkach – w tym kierunku jeździ zaledwie 4 proc. rodzimych firm. Rosja nie jest również naszym istotnym partnerem handlowym – do tego kraju trafia jedynie 2,8 proc. naszego eksportu.

„W zaistniałej sytuacji, Federacja Rosyjska powinna stać się najbardziej wyizolowanym gospodarczo krajem świata. Uważamy, że będzie to możliwe do zrealizowania wyłącznie dzięki całkowitej blokadzie relacji handlowych z Rosją, a także wspierającej agresję militarną Białorusią. Przyjęty 8 kwietnia 2022 roku przez Radę Unii Europejskiej piąty pakiet sankcji wobec Rosji, który zawiera zakaz przewozów drogowych przez ciężarówki rosyjskie oraz białoruskie na terenie UE wraz z tranzytem, częściowo ogranicza możliwość handlu i współpracy gospodarczej z tymi państwami. W dalszym ciągu jednak europejskie firmy spedycyjne mogą obsługiwać transport towarów do Rosji i Białorusi” – czytamy w komunikacie ZPP.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje o wprowadzenie całkowitej blokady transportu drogowego, co pogłębi gospodarczy kryzys u agresora. Federacja Rosyjska jest w dużej mierze uzależniona od importu gotowych dóbr i towarów pochodzących z Unii Europejskiej, gdyż sama nie posiada odpowiednich zasobów i technologii, by stać się krajem samowystarczalnym. Z tego też powodu, zaproponowany przez ZPP środek byłby niezwykle dotkliwy dla reżimu Władimira Putina, podkreśla organizacja.

Czytaj też:
Kolejny cios w Abramowicza. Stracił dostęp do 7 mld dolarów majątku