Letnie wyprzedaże. Co wybieramy w tym roku? Kto kupował w sieci?

Letnie wyprzedaże. Co wybieramy w tym roku? Kto kupował w sieci?

Wyprzedaż
Wyprzedaż / Źródło: Unsplash / Artem Beliaikin @belart84
18 czerwca rozpoczął się sezon letnich wyprzedaży. Minął ich pierwszy miesiąc. Wiadomo już co wybieraliśmy, przynajmniej jeśli chodzi o modę.

Jedna z większych platform modowych (Domodi) sprawdziła, czy tegoroczne „święto przecen”, pomimo pandemii i lockdownu, które nastąpiły w I kwartale roku, jest porównywalne z ubiegłymi oraz czy popyt na typowo wyprzedażowe kategorie utrzymał się.

Obawy o to, jak zachowają się konsumenci podczas tegorocznych wyprzedaży, przynajmniej w branży fashion, były bardzo poważne. Jednak po zakończeniu pierwszego ich miesiąca, przypadającego na dni od 18 czerwca do 18 lipca, widać, że popyt prawie dorównał do poziomu sprzed roku – wynika z danych. E-commerce przeanalizował w co najchętniej i z jaką częstotliwością, klikali użytkownicy w ciągu wyprzedaży. Co zmieniło się w porównaniu z zeszłym rokiem?

Asortyment: w odzieży bez zmian

O tym, że preferencje zakupowe użytkowników wróciły na swoje dawne tory świadczy fakt, że najchętniej klikalnymi kategoriami były sukienki czyli niezmienne od lat hity tego czasu. Te pierwsze od lat wiodą zakupowy prym, a w tym roku stanowiły aż 38 proc. wszystkich kliknięć w kategorii odzież na platformie. Dalsze pozycje w kategorii odzież zajęły kolejno: bluzki damskie oraz t-shirty męskie.

Zmiany na podium w kategorii obuwie

Dane pokazują, że to właśnie w przypadku obuwia nastąpiły znaczne zmiany w lokalności w porównaniu z rokiem ubiegłym. I choć na pierwszym miejscu niezmiennie znalazły się sandały, cieszące się zainteresowaniem wynoszącym 22 proc. to popularne o tej porze roku klapki czy espadryle znalazły się daleko za podium. Miejsca 2 i 3 przypadły bowiem obuwiu sportowemu: damskiemu – 15 proc. oraz męskiemu – 14 proc. To duża zmiana w porównaniu z 2019 rokiem, w którym w alternatywnym czasie zainteresowanie sportowymi modelami damskimi wynosiło 7 proc. a męskimi 4 proc.

Zdecydowanie 2020 rok należy do obuwia sportowego, a niesłabnące zainteresowanie nim obserwujemy od marcowego lockdownu. – Dziś ten wzrost wynosi 100 proc. rok do roku – mówi Martyna Głowińska z Domodi. – Z czego wynika ta tendencja? Niepewna sytuacja epidemiczna zatrzymała wielu konsumentów w Polsce, którzy chcąc spędzić tutaj wolny czas decydują się łączyć wypoczynek z aktywnościami fizycznymi – dodaje.

Zmiany także wśród samych kupujących

W trakcie letnich wyprzedaży niezmiennie aktywne w internecie pozostawały kobiety, stanowiąc 76 proc. użytkowników na przełomie czerwca i lipca. Największe jednak rozbieżności z rokiem poprzednim widać na przykładzie grup wiekowych kupujących.

Niejednokrotnie pojawiało się także stwierdzenie, że pandemia zachęci nowe grupy wiekowe do aktywności w e-commerce. Dzisiaj widzimy to bardzo dokładnie – na przykładzie grupy 65+, która rok do roku zwiększyła swoją aktywność zakupową o 100 proc. – z 5 proc. w 2019 roku do 10 proc. w 2020.

Wysoka aktywność była także domeną grupy 35-44, która wzrosła z 20 proc. w 2019 roku do 24 proc. w 2020.

To ważne informacje dla osób prowadzących sklepy online, bowiem nowi użytkownicy z dojrzałych grup mają zupełnie inne oczekiwania od zakupów w sieci, niż młode pokolenia, swobodnie korzystające z technologii.

Czytaj także:
Dziś poznamy kluczowe dane z amerykańskiej gospodarki. Mogą zaskoczyć rynki

Źródło: Domodi

Czytaj także

 0