Ceny wzrosły, sprzedaż zaczęła spadać. Podatek cukrowy zmienił rynek

Ceny wzrosły, sprzedaż zaczęła spadać. Podatek cukrowy zmienił rynek

Półka z napojami w Żabce
Półka z napojami w ŻabceŹródło:Marcin Klimkowski
Wprowadzony w tym roku podatek cukrowy wywrócił do góry nogami rynek napojów słodzonych i energetyków. Ich ceny wzrosły, a sprzedaż zaczęła spadać, jak pokazują badania NielsenIQ.

Dane Nielsena szczegółowo omawiają Wiadomoscihandlowe.pl. Ceny wzrosły od 4 do nawet 25 proc. Z kolei sprzedaż spadła o 14 proc.

Podatek cukrowy. Wzrost cen, spadek sprzedaży

Nie wszystkie napoje (dane dotyczą stycznia i lutego 2021 roku) ucierpiały z powodu podatku cukrowego równomiernie. Najbardziej zdrożały i najbardziej spadła sprzedaż napojów gazowanych z cukrem. Najmniej podatek dotknął energetyków.

Jak czytamy w portalu jeszcze przed wprowadzeniem podatku Polacy stopniowo rezygnowali z kupowania słodzonych napojów. W 2020 roku wydaliśmy na nie 680 zł mniej niż w 2019 roku. Wolumen w litrach spadł o 6 proc. a w sztukach o 10 proc.

2021 rok pogłębił tylko trend

Wiadomoscihandlowe.pl cytują Agnieszkę Bujak, client business partner w NielsenIQ: – Styczeń i luty 2021 wraz ze wzrostem cen produktów przyniósł kontynuację spadków sprzedaży. W przypadku wybranych kategorii spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny.

Napoje gazowane zdrożały (średnia cena za litr) o 26,5 proc. a wolumen spadł o 16 proc. Energetyki zdrożały o 10,4 proc. a ich sprzedaż nawet wzrosła, o 0,8 proc. Nektary staniały o 2 proc. a ich sprzedaż spadła o 10 proc.

Czytaj też:
Napoje znów podrożeją. Są wstępne założenia systemu kaucyjnego

Źródło: Wiadomoscihandlowe.pl