Poznaj nowoczesne metody nauczania. Skorzystaj z bezpłatnego szkolenia „Lekcja:Enter”
Artykuł sponsorowany

Poznaj nowoczesne metody nauczania. Skorzystaj z bezpłatnego szkolenia „Lekcja:Enter”

Bezpłatne szkolenie „Lekcja:Enter” dla nauczycieli
Bezpłatne szkolenie „Lekcja:Enter” dla nauczycieli Źródło: Materiały prasowe
Dzieci i młodzież nie pamiętają świata bez środków masowego przekazu i rozwiniętych technologii. Wiedzy najczęściej szukają w Internecie, codziennie korzystają z mediów społecznościowych, chętnie porozumiewają się za pomocą obrazków. Współczesna szkoła stoi przed ważnym wyzwaniem. Jak sprawić by lekcje, od lat prowadzone w podobny sposób, były dostosowane do ich potrzeb i rzeczywistości w jakiej żyją? Jak poprawić jakość lekcji, by nauczyciel był bliżej ucznia? Jak skutecznie komunikować się z uczniami? Pytania te nabierają szczególnego znaczenia w czasie pandemii, gdy szkoły przeszły na naukę zdalną.

Część nauczycieli już stara się zmieniać dotychczasowy sposób prowadzenia lekcji, który angażuje uczniów i wykorzystuje nowe technologie, część deklaruje chęć zmian. Zwiększa się zapotrzebowanie na kursy podnoszące kompetencje cyfrowe. To daje duże pole możliwości, które mogą usprawnić proces nauczania. – Dzieci i młodzież poruszają się bardzo swobodnie w świecie Internetu i to należy wykorzystać, wprowadzając do edukacji potrzebne aplikacje, platformy czy systemy operacyjne. Nauka dzięki temu stanie się przyjemniejsza, a zapamiętywanie pożądanych treści łatwiejsze – mówi Agnieszka Marszałek, nauczycielka i psychopedagog z Zespołu Szkół im. Władysława Łokietka w Inowrocławiu, która prowadzi zajęcia z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego.

Zmieniają się nie tylko narzędzia, które mogą uatrakcyjnić lekcje. Ewolucji ulega też sposób, w jaki pedagodzy komunikują się z uczniami. Nauczyciel nie tylko przekazuje uczniom wiedzę w ramach wykładu, ale także słucha tego, co do powiedzenia mają dzieci i młodzież.

– Jeżeli nauczyciel przez całą lekcję będzie wyłącznie prowadził wykład, albo każe przeczytać treść z podręcznika i później wypełnić zadania, to ta lekcja będzie stracona i uczeń z niej nic nie wyniesie – potwierdza Artur Szczygielski, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie.

– Natomiast jeśli uczeń będzie wiedział, że na lekcji ma szansę się wypowiedzieć i przedstawić swoje zdanie na konkretny temat i w dodatku nie zostanie skrytykowany, to jest to duży sukces, ponieważ wtedy czuje się pewnie i chętnie w takiej lekcji uczestniczy – dodaje pedagog.

Kompetencje cyfrowe nauczycieli nabrały nowego znaczenia w czasie pandemii. Zmienił się kanał komunikacji, wykorzystanie nowych technologii stało się koniecznością. Nauczyciele musieli z dnia na dzień poznać platformy do prowadzenia lekcji online. Często chcieli też odpowiednio dostosować przekaz do potrzeb nowej szkolnej rzeczywistości. Zadania, które postawiono przed pedagogami okazały się prawdziwym wyzwaniem, tym bardziej, że często mogli liczyć tylko na swoje umiejętności. Warto zauważyć, że jeszcze przed pandemią ponad połowa pedagogów oceniała swoją wiedzę z wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych jako podstawową. Oczywiście wielu nauczycieli w nowej formie nauczania widzi szansę na zmianę w szkole. Deklarują jednak, że niezbędna jest im w tym zakresie profesjonalna pomoc.

Czym jest projekt „Lekcja: Enter”?

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pedagogów, Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych połączyły siły i realizują projekt szkoleń „Lekcja:Enter”. W ramach projektu finansowanego ze środków z UE nauczyciele oraz dyrektorzy szkół mogą skorzystać z bezpłatnych szkoleń, na które można zgłaszać się przez cały rok. Do tej pory z projektu korzysta już ponad 16 tysięcy nauczycieli, którzy w trakcie szkoleń podnieśli swoje kwalifikacje z zakresu nowoczesnych metod prowadzenia lekcji. Zajęcia odbywają się w małych grupach, co pozwala na indywidualne podejście do uczestników. Podczas pandemii prowadzone są również online. Wykwalifikowani trenerzy uczą, jak stopniowo i efektywnie zmieniać sposób prowadzenia lekcji na bardziej angażujący uczniów, m.in. poprzez wykorzystanie w procesie edukacji narzędzi cyfrowych, programów i aplikacji. Podczas szkoleń uczestnicy zobaczą także jak rozwijać umiejętność twórczego myślenia i pracy w zespole. Dzięki zdobytej wiedzy pedagodzy przekażą uczniom umiejętności, które ułatwią im wejście w dorosłe życie, a także funkcjonowanie na rynku pracy.

– To co było dla mnie najważniejsze w szkoleniu to poznanie narzędzi, pozwalających na tworzenie ciekawszych, a co za tym idzie, atrakcyjniejszych dla uczniów zajęć – mówi Agnieszka Marszałek, która uczestniczyła w szkoleniu na przełomie 2020/2021 roku.

Wiedza, którą każdy nauczyciel może nabyć podczas szkolenia przekłada się na atrakcyjność prowadzonych lekcji. – Przede wszystkim ta wiedza pozwoliła mi dostosować się do nowej rzeczywistości i sprawić, że lekcje historii stały się ciekawsze dla uczniów. Już wcześniej na lekcjach wprowadzałem techniki aktywizujące oraz korzystałem z różnych prezentacji multimedialnych, filmów, nagrań dźwiękowych czy obrazów, aby ten przekaz dla ucznia był jak najbardziej jasny i czytelny, natomiast dzięki szkoleniu udało mi się rozwinąć pod tym względem wcześniej wypracowane metody pracy – wyjaśnia Szczygielski.

Jak podkreślają eksperci, w komunikacji z najmłodszym pokoleniem warto postawić na przekaz wizualny. Uczniom łatwiej zapoznać się z treścią lekcji, jeśli towarzyszą jej zdjęcia, proste infografiki czy filmiki. Uczestnicy szkoleń „Lekcja: Enter” dowiadują się podczas kursu, jak skutecznie włączyć przekaz wizualny do codziennej komunikacji i jak wykorzystać wiele platform, by daną treść skutecznie utrwalić. Dzięki temu prowadzenie zajęć jest łatwiejsze, a efekty nauczania lepsze. – Film, obraz, prezentacja, quiz czy samodzielne tworzenie przez ucznia konkretnych treści, bądź wykonywanie określonych zadań, powoduje wzrost ciekawości i zaangażowania. Dodatkowo wykorzystanie telefonu komórkowego, tabletu czy laptopa również jest atrakcyjniejsze niż tradycyjny zeszyt i podręcznik, bowiem młodzież doskonale radzi sobie z tego typu urządzeniami. Dla nich to już zresztą naturalny łącznik ze światem – wyjaśnia Marszałek.

Projekt „Lekcja:Enter” to element całościowej strategii działań Fundacji Orange prowadzonej w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej

Umiejętności nabyte podczas pracy zdalnej, wzbogacone o widzę ze szkoleń mogą zmienić naszą edukację w przyszłości. Nadzieję wiążą z tym zarówno nauczyciele, jak i sami uczniowie. Jak mówi Agnieszka Marszałek: „Uczniowie bardzo chcą wrócić do szkoły, zachowując jednocześnie możliwość wykorzystywania zasobów technologii cyfrowych na zajęciach stacjonarnych. Często pada pytanie: Czy będziemy to robić w szkole?”.

Szkolenia „Lekcja: Enter” pozwala urozmaicić lekcje, a co ciekawe, nauczyciele mogą skorzystać z nabytych umiejętności również prywatnie. – Poznałem wiele ciekawych i użytecznych platform edukacyjnych. Wykorzystuję to wszystko w rozwijaniu swoich zainteresowań związanych z kinematografią i sportem. W dodatku zdarza mi się korzystać z owych platform na studiach podyplomowych, na które uczęszczam, przez co jest mi o wiele łatwiej – zapewnia Szczygielski.

Więcej informacji na temat projektu „Lekcja:Enter”: https://lekcjaenter.pl/

Czytaj też:
Biznes w czasach pracy zdalnej. Jak chronić firmowe dane?