Obsługa internetu w Polsce na dwóję z plusem. W innych kategoriach poniżej średniej

Obsługa internetu w Polsce na dwóję z plusem. W innych kategoriach poniżej średniej

Cyberbezpieczeństwo, zdjęcie ilustracyjne
Cyberbezpieczeństwo, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Unsplash / Compare Fibre
Polska awansowała o pięć lokat w rankingu cyfrowej jakości życia. Niestety, dobrostan cyfrowy nie wypada najlepiej. Dłużej pracujemy, by opłacić stacjonarny internet szerokopasmowy. Mamy wolniejsze łącza internetowe niż inne kraje w regionie, słabo zostały ocenione kompetencje cyfrowe polskiego społeczeństwa. Poniżej średniej europejskiej wypadamy w kategoriach: e-infrastruktura i administracja cyfrowa.

Internet w Polsce jest coraz szybszy — przekonują dostawcy. Klienci, którzy decydują się na wybór najlepszego operatora, dokładnie analizują porównywarki usług telekomunikacyjnych. Dla wielu z nich niebotyczne znaczenie mają dane techniczne czy wyniki speedtestów. O tym, że prędkość internetu w naszym kraju przekracza kolejne granice — zapewniają zarówno eksperci, jak i liczne badania. Tak jest i tym razem.

Cyfrowa jakość życia. Awans Polski w rankingu

Polska awansowała o pięć lokat i zajmuje obecnie 18. pozycję na świecie pod względem jakości życia cyfrowego — tak wynika z najnowszego badania, które opublikowała firma Surfshark z branży cyberbezpieczeństwa. W zestawieniu wzięło udział aż 121 państw. Nasz kraj uzyskał notę 0,66 pkt i w najnowszym rankingu uplasował się tuż przed Włochami i Czechami (po 0,65 pkt). Na tym jednak nie koniec dobrych wieści.

Jak przekonują autorzy badania, jakość korzystania z sieci jest nad Wisłą jest o 23 proc. wyższa niż globalna średnia, co daje 22. miejsce na świecie. Kolejna dobra wiadomość to średnia prędkość internetu stacjonarnego, która w ciągu tego roku zwiększyła się w naszym kraju o 19 proc. Obecnie wynosi 187 Mb/s.

Z kolei średnia prędkość internetu mobilnego wzrosła u nas o 8 proc., obecnie wynosi 59 Mb/s. Zagadnienia te są dobrze lub bardzo dobrze oceniane przez użytkowników sieci w mediach społecznościowych. Wiele osób twierdzi, że poprawę w tej kategorii widać z roku na rok.

Słodko-gorzki smak awansu. Wysoko na świecie, słabo w Europie

Nie wszystko jest tak dobre, o czym można się przekonać, analizując dalsze wyniki badania. Chociaż patrząc z globalnej perspektywy, to 18. pozycja na świecie może wyglądać dla wielu osób dość obiecująco, to znacznie gorzej nasz kraj wygląda na tle innych europejskich państw. Na Starym Kontynencie odnotowaliśmy niewielki skok, obecnie zajmujemy dopiero 15. pozycję.

Jak przekonują autorzy badania, wyżej od Polski uplasowało się kilka mniejszych państw, w tym m.in. Litwa. „Mobilne łącza internetowe mamy o 38 procent wolniejsze niż nasi północno-wschodni sąsiedzi. Nie najlepiej wyglądają także kwestie opłat za korzystanie z sieci Polak musi średnio pracować cztery razy dłużej niż mieszkaniec Rumuni, aby opłacić stacjonarny internet szerokopasmowy” — czytamy raporcie opublikowanym przez Rzeczpospolitą..

W niektórych kategoriach jesteśmy poniżej średniej europejskiej

Niestety, dość nisko zostały ocenione kompetencje cyfrowe polskiego społeczeństwa. Z rankingu firmy Surfshark wynika, że poziom korzystania z internetu w naszym kraju odbiega nieco od umiejętności obywateli innych państw. Polska znajduje się w ogonku czwartej dziesiątki, nasz kraj zajmuje w tej kategorii dopiero 36. miejsce na świecie.

Zdaniem ekspertów mamy jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii. Najgorzej prezentujemy się w kategoriach e-infrastruktura i administracja cyfrowa. Nasz kraj zajmuje w obydwu przypadkach dopiero 37. miejsce. Wynik ten jest znacznie gorszy, niż wynosi średnia europejska.

Czytaj też:
Przestępcy hakują żarówki. Zjawiskowy sposób na włamanie do sieci
Czytaj też:
Wrocław – innowacyjny nawet w edukacji. Istotny kamień milowy dla absolwentów Coventry University

Opracował:
Źródło: Rzeczpospolita/Wprost.pl