Europejska dyrektywa o jednolitym rynku cyfrowym nakazuje takim firmom jak Google, Facebook czy Twitter udzielania rekompensaty finansowej wydawcom, których artykuły prasowe pokazuje na swoich stronach. Chociaż dyrektywa nie została jeszcze przyjęta we wszystkich krajach, to Google wyszedł naprzeciw oczekiwaniom i zaproponował swoje zasady płacenia wydawcom na newsy i artykuły.
Pierwszym narzędziem, które spełnia tę rolę, jest Google News Showcase, w ramach którego ponad 750 portali informacyjnych otrzymuje rekompensatę za wybrane teksty. Najnowszym narzędziem jest Extended News Preview (ENP), które Google wprowadza w krajach, które przyjęły europejską dyrektywę do swojego prawa.
Google zapłaci portalom informacyjnym
W ramach ENP Google wyjdzie z ofertą do właścicieli portali internetowych na korzystanie z ich treści. Wydawcy będą mogli się zapoznać z ofertami przez narzędzie Search Console, w którym mogą kontrolować, jak ich portale są widoczne w wyszukiwarce Google.
Narzędzie ENP będzie początkowo dostępne dla wydawców w Niemczech, Francji, Austrii i Węgrzech, czyli krajach, które najmocniej wspierały ideę, aby nakazać platformom internetowym płacenie za linki i skróty ich artykułów.
Europejska dyrektywa o jednolitym rynku cyfrowym, a konkretnie jej paragraf 15., zezwala takim platformom jak Google na wykorzystanie jedynie „krótkich fragmentów” tekstów prasowych. Za wykorzystanie „dłuższych fragmentów” Google i inni powinni płacić ich właścicielom. Dyrektywa nie określa, jakie to są długie i krótkie fragmenty, europejscy prawodawcy pozostawili ten problem do rozwiązania krajowym prawodawcom.
Polska nadal nie wprowadziła swojej wersji dyrektywy.
Czytaj też:
Facebook i Google w końcu zapłacą wydawcom mediów. Zmiany po przemówieniu królowej
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.