19 miejsce zajęła Polska w przeprowadzonym przez Komisję Europejską badaniu poświęconym postępom państw europejskich pod względem rozwoju e-administracji. Nasz kraj wyprzedziła nawet Turcja - odnotowuje "Dziennik Gazeta Prawna".
Według badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji informacje z rządowych stron czerpie już 90 procent polskich internautów, jednak na skorzystanie z usług elektronicznych zdecydował się tylko co czwarty. Zdaniem Marka Hołyńskiego, wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Informatycznego, problemem jest brak informacji. - Najbardziej ludzi zniechęcają ciągłe przesunięcia uruchamiania usług. Ciężko jest się zorientować, co już działa, a co nie - uważa ekspert.
Zdaniem Komisji Europejskiej najlepszy dostęp do usług publicznych oferują w Polsce portale: e-Inspektorat ZUS, e-Deklaracje.gov.pl oraz e-Sad.gov.pl. Każda z witryn została odwiedzona kilkanaście milionów razy, zaś na złożenie elektronicznych pozwów zdecydowało się ponad 700 tysięcy osób.
Największy problem związany jest z wprowadzeniem nowoczesnych, biometrycznych dowodów, których wprowadzenie zapowiadane było początkowo na drugą połowę 2011 roku, zaś obecnie wiadomo, że nowych dowodów doczekamy się najwcześniej za dwa lata. Półtoraroczne opóźnienie dotyczyło też elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, która wystartowała w czerwcu tego roku.
Zdaniem Komisji Europejskiej najlepszy dostęp do usług publicznych oferują w Polsce portale: e-Inspektorat ZUS, e-Deklaracje.gov.pl oraz e-Sad.gov.pl. Każda z witryn została odwiedzona kilkanaście milionów razy, zaś na złożenie elektronicznych pozwów zdecydowało się ponad 700 tysięcy osób.
Największy problem związany jest z wprowadzeniem nowoczesnych, biometrycznych dowodów, których wprowadzenie zapowiadane było początkowo na drugą połowę 2011 roku, zaś obecnie wiadomo, że nowych dowodów doczekamy się najwcześniej za dwa lata. Półtoraroczne opóźnienie dotyczyło też elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, która wystartowała w czerwcu tego roku.
1 lipca udało się uruchomić Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej, która umożliwić ma zarejestrowanie swojej firmy bez wizyty w urzędach. Zdaniem Włodzimierza Marcińskiego, dyrektora departamentu społeczeństwa informacyjnego w MSWiA, sytuacja w przyszłości będzie się poprawiać. - Zmiany następują i realnie ułatwiają Polakom życie i kontakty z administracją - przekonuje Marciński.
tch, "Dziennik Gazeta Prawna"