Zakupy uwielbiane są przez rzesze osób na całym świecie. Każdy ma swoje cenione sklepy oraz rodzaje produktów. Najbardziej chcemy zaopatrywać się w rzeczy, na które nas stać, i które nie kosztują zbyt dużo – niestety czasem trudno przeskoczyć realia rynku. Często, by nabyć droższe towary, czekamy na dni promocyjne. Jednym z takich jest Black Friday. Firma Klarna zbadała, jakie plany na ten termin mają Polacy.
Black Friday 2023 w Polce. Klarna zbadała upodobania Polaków
Klarna ujawniła, że polscy konsumenci mają konkretne oczekiwania zakupowe i produkty typu must have. Z badań, które przeprowadzono, wynika, że aż 63 proc. Polaków zamierza skorzystać z promocji, robiąc zakupy w Black Friday, a to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem – było to wtedy 60 proc. To, że chcemy zaoszczędzić, nikogo nie dziwi, w końcu idą święta, ceny są coraz wyższe, a nasze potrzeby nie maleją.
Firma, o której mowa wykazała też, że Polacy charakteryzują się większą dyscyplinę w zarządzaniu budżetem, niż konsumenci z innych rynków. Zaledwie 10 proc. polskich respondentów obawia się, że podczas Black Friday wyda za dużo, podczas gdy w Ameryce jest to już 25 proc., w Wielkiej Brytanii 16 proc. a w Norwegii 15 proc. badanych.
Plany Polaków na Black Friday 2023. Tego chcemy
Z badań przeprowadzonych przez Klarnę wynika, że Polacy będą poszukiwać przede wszystkim ubrań i obuwia (49 proc.), elektroniki (41 proc.), kosmetyków (30 proc.) oraz produktów dla dzieci i biżuterii (po 26 proc.). To dla nas kategorie must-have. Co ciekawe wielu z nas już długo przed 24 listopada miało przynajmniej minimalne pojęcie o tym, co chcą kupić – najbardziej zdecydowani okazywali się Millenialsi, wśród których ten odsetek wynosił 74 proc.
Według raportu firmy aż 40 proc. respondentów w Polsce spodziewa się znaczących obniżek w sklepach, dzięki którym będą mogli „upolować” okazje w atrakcyjnych cenach. Widać to szczególnie wśród najmłodszej grupy badanych (18-26 lat), gdzie blisko 50 proc. osób oczekuje znalezienia bardzo korzystnych ofert.
Z kolei 34 proc. Polaków deklarowało, że istotne podczas zakupów w Black Friday jest dla nich to, by kupować tylko te rzeczy, które mieszczą się w ich budżecie. Szczególnie widać to w grupie osób z pokolenia Baby Boomers (59-75 lat) – tam aż 47 proc. respondentów zwraca na to uwagę.
Ważne jest też to, że wielu z nas planuje zakupy online. W każdej kategorii osób ponad 70% respondentów planuje taką opcję. Stacjonarnie najwięcej osób zamierza kupować ubrania i obuwie, kosmetyki oraz biżuterię i akcesoria, nadal jednak jest to mniej niż połowa ankietowanych. Co ciekawe Klarna wciąż podkreśla, że wiele dorosłych osób może korzystać z płatności odroczonych, które pozwalają zapłacić za zakupy robione w dzień promocji nawet po 30 dniach. Macie już swoje plany na Black Friday?
Czytaj też:
Kupuj taniej, ale nie daj się okraść. Cyberprzestępcy polują na klientów w Black FridayCzytaj też:
Ogłaszasz promocje na Black Friday? UOKiK przypomina o dyrektywie Omnibus