Z badania[1] przeprowadzonego przez grupę IPF (właściciela Provident Polska) na klientach firmy wynika, że 40% Polaków o średnich i niskich dochodach dobrze ocenia swój standard życia. 14% respondentów uważa, że ich sytuacja ulegnie dalszej poprawie w ciągu kolejnych miesięcy.
Ankietowani w badaniu YouGov Polacy, coraz mniej obawiają się rosnących kosztów utrzymania oraz utraty pracy. Ten optymizm jest szczególnie widoczny wśród grupy wiekowej 25-34 lata. Jeszcze w kwietniu 2013 r., 31% respondentów było zaniepokojonych utratą pracy. W tym roku odsetek ten spadł do 22% badanych. Sytuacja gospodarcza ulega poprawie, a to przekłada się na rosnący optymizm. Zwłaszcza ludzie młodzi mniej boją się utraty pracy, ponieważ zakładają, że łatwiej im będzie znaleźć nową.
Wydatki na żywność i media wciąż pochłaniają większość domowego budżetu
Żywność i media pozostają głównym czynnikiem wzrostu kosztów utrzymania. Polacy uważają, że systematycznie będzie rósł udział kosztów związanych ze służbą zdrowia. Na taką zależność zwraca uwagę 39% badanych. Analitycy rynkowi są podobnego zdania i szacują, że ceny żywności mogą wzrosnąć nawet o 3% Dlatego ponad połowa respondentów kupuje tańszą żywność, a co czwarty badany oszczędza na innych rzeczach, by mieć na jedzenie dobrej jakości. Większość ankietowanych ogranicza wydatki na spotkania towarzyskie (71%) oraz na produktach codziennego użytku (63%). Co czwarty badany oszczędza na ogrzewaniu.
Na co pożyczają Polacy?
Najczęściej do wzięcia pożyczki zmuszają nas nieprzewidziane wydatki. Aż 44% Polaków pożycza właśnie w takich sytuacjach. Co trzeci z badanych pożycza na sprzęt AGD. 91% ankietowanych uważnie analizuje wszelkie za i przeciw przed wzięciem pożyczki, a 72% pożyczkobiorców bez problemu spłaca swoje zobowiązania. Jednocześnie co trzeci badany uważa, że możliwość otrzymania pożyczki w dużym banku byłaby trudna. Polacy częściej w porównaniu z ostatnim badaniem[2] biorą pod uwagę możliwość wzięcia pożyczki. Więcej Polaków jest przekonanych, że mogłoby pozwolić sobie na zaciągnięcie pożyczki w banku lub w firmie pożyczkowej. To wyraźny sygnał wysyłany przez naszych klientów, że sytuacja ich gospodarstw domowych się stabilizuje.- podkreśla Przemysław Kasza z działu badań i analiz Provident Polska.
[1] International Personal Finance (IPF), międzynarodowy dostawca kredytów konsumenckich działający w Polsce pod marką Provident, ogłosił wyniki trzeciego raportu na temat dobrobytu i włączenia społecznego. Badanie, zrealizowane przez firmę badawczą YouGov, przeprowadzone zostało w listopadzie 2013 na reprezentatywnej grupie 500 klientów Provident Polska
[2] Badanie, zrealizowane przez firmę badawczą YouGov, przeprowadzone zostało w kwietniu 2013 klientów Provident Polska.