Brazylia, Niemcy, Hiszpania, Argentyna, a może ktoś zupełnie inny? Kto wygra rozpoczynające się dziś Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej wiadomo będzie za miesiąc. Przed nami tygodnie emocji związanych z tą ponoć najpopularniejszą dyscypliną sportu. Mundial to jednak nie tylko zmagania piłkarzy. To także rywalizacja czysto marketingowa.
Wśród oficjalnych sponsorów Mistrzostw znaleźć można między innymi takie marki jak Coca- Cola, McDonald`s, VISA, Budweiser i Adidas. Firmy angażują się w mundial, toczą marketingowe walki podobne do tych piłkarskich. Marketing sportowy to bowiem nie tylko gwiazdy sportu grające w reklamach. To coś znacznie więcej.
Przede wszystkim marketing sportowy nie jest jednowymiarowy. Zdaniem niektórych to dwa obszary: marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport oraz marketing usług i produktów związanych ze sportem. Wielu dołącza do tego jeszcze marketing organizacji sportowych. A sposobów i narzędzi, które można wykorzystać w działaniach w każdym z tych obszarów jest naprawdę sporo.
Podstawowym instrumentem marketingu realizowanego przez sport jest oczywiście wspomniany już sponsoring. Jego początki sięgają czasów Starożytnej Grecji. Zawodnicy traktowani są jak reklamowe nośniki. Różnica ceny pomiędzy umieszczeniem logotypu sponsora w mniej a w bardziej widocznym miejscu na stroju zawodnika bywa naprawdę spora. Firmy sięgają jednak znacznie dalej niż bannery, spoty wyświetlane na stadionach, logotypy na koszulkach i reklamy w mediach. Kluczem do sukcesu jest innowacyjny pomysł. Co najważniejsze, marka która postanawia komunikować się z klientami właśnie przez sport wcale nie musi być bezpośrednio z nim związana.
Marki doskonale wykorzystują wartości jakie sport z założenia promuje. Jest on uniwersalnym nośnikiem informacji, a emocjonalne zaangażowanie fanów może być doskonałą platformą marketingowej komunikacji komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET. Siłą sportu rzeczywiście są emocje. To także do nich odwołuje się współczesna reklama. Nie sprzedaje już ona produktu bezpośrednio, ale sięga do sfery marzeń, wyobrażeń, obietnic przynależności do pewnego gremium, jakiejś elity. Sport zatem doskonale daje się wykorzystać w biznesie. Nie bez przyczyny tym, co także emocjonuje wielu kibiców są właśnie mundialowe, marketingowe zmagania marek.
dostarczył infoWire.pl