- Grupa Emirates odnotowała wzrost przychodów o 12% do 12,9 mld USD (47,5 mld AED) oraz wzrost zysków netto o 1% do 607 mln USD (2,2 mld AED);
- Linie Emirates przewiozły 23,3 mln pasażerów (wzrost o 8%), powiększyły swoją flotę o 13 nowych samolotów (zwiększając zdolność przewozową o 6%), zwiększyły wykorzystanie miejsc do 81,5%, a ich zysk netto wzrósł o 8% do 514 mln USD (1,9 mld AED);
- dnata zanotowała przychód na poziomie 1,2 mld USD (4,6 mld AED), przy czym zysk netto spółki spadł o 26% do 92 mln USD (339 mln AED).
DUBAJ, Zjednoczone Emiraty Arabskie, 18 listopada 2014 r.: Grupa Emirates ogłosiła swoje wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2014 r., które wskazują na stabilne funkcjonowanie i rozwój Grupy pomimo niesprzyjających warunków w związku z trwającymi obawami przed pandemią, konfliktami regionalnymi i osłabieniem rynków globalnych.
Przychody Grupy Emirates w pierwszych sześciu miesiącach roku podatkowego 2014-2015 wyniosły 12,9 mld USD (47,5 mld AED), o 12% więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku, kiedy wyniosły 11,5 mld USD (42,3 mld AED).
Zysk netto Grupy wzrósł do poziomu 607 mln USD (2,2 mld AED), co stanowi wzrost o 1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stan środków finansowych Grupy na dzień 30 września 2014 r. wynosił 4,4 mld USD (16,1 mld AED) w porównaniu z 5,2 mld USD (19 mld AED) w dniu 31 marca 2014 r. Powyższe liczby stanowią odzwierciedlenie bieżących inwestycji, przede wszystkim w nowe samoloty i inne projekty infrastrukturalne związane z liniami Emirates.
- Jako największy przewoźnik na Międzynarodowym Lotnisku w Dubaju ponieśliśmy również największe straty w wyniku trwających 80 dni prac nad modernizacją pasa startowego. Byliśmy jednak na to przygotowani i opracowaliśmy staranne plany w celu ograniczenia do minimum strat operacyjnych i handlowych poniesionych zarówno przez Emirates, jak i dnata. O powodzeniu tych planów świadczy nasz ogólny wzrost w pierwszym półroczu, pomimo przeszkód - stwierdził Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Prezes Zarządu Grupy Emirates, dodając:
- To właśnie te zagrożenia zewnętrzne, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani bezpośrednio kontrolować - globalna stagnacja gospodarcza, wybuch epidemii Eboli, wahania kursów walut czy konflikty na tle religijnym - mogą zaprzepaścić nasze wysiłki i plany. Problemy te nagromadzają się, rzutując negatywnie na lotnictwo komercyjne i podróże, a przy tym nie widać możliwości szybkiego ich rozwiązania. Dlatego rozwijając się musimy przede wszystkim zachować elastyczność. Umiejętność szybkiego dostosowywania się i reagowania zadecyduje o naszych przyszłych osiągnięciach. Nadal będziemy się bacznie przyglądać wspomnianym kwestiom, koncentrując się jednocześnie na naszych celach długoterminowych i inwestując w infrastrukturę linii Emirates i dnata.
W ostatnim półroczu powiększył się zespół Grupy Emirates, a całkowita liczba pracowników wzrosła o 5% do 79 tys. osób w porównaniu z 31 marca 2014 r.
Linie Emirates
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy obecnego roku podatkowego linie Emirates pozyskały 13 szerokokadłubowych samolotów - sześć Airbusów A380 i siedem Boeingów 777. Do końca roku obrotowego (31 marca 2015 r.) flotę zasili kolejnych 11 maszyn. Ponadto linie Emirates rozszerzyły globalną sieć połączeń uruchamiając loty do czterech nowych miast - Abudży, Chicago, Oslo i Brukseli - z każdym kolejnym miastem znacząco zwiększając liczbę możliwych tras przelotów oferowanych pasażerom na całym świecie.
Jako przewoźnik dysponujący największą flotą Airbusów A380 i Boeingów 777, linie Emirates oferują pasażerom z całego świata coraz lepsze połączenia z zaledwie jednym międzylądowaniem w Dubaju. W dniu 30 września linie obsługiwały loty do 146 miast w 83 krajach, w porównaniu z 137 miastami w 77 krajach w roku ubiegłym.
Na przekór niespotykanym do tej pory przeciwnościom losu, w wyniku których linie były zmuszone zawiesić największą liczbę połączeń w ciągu roku oraz tymczasowo wyłączyć z lotów część swojej floty ze względu na zamknięcie pasa startowego, a także pomimo silnych notowań amerykańskiego dolara w stosunku do innych walut kształtujących przychody, linie Emirates nadal przynoszą zyski. W pierwszej połowie roku podatkowego 2014-15 zysk netto linii wyniósł 514 mln USD (1,9 mld AED), o 8% więcej w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym.
Spadek przeciętnych cen paliwa był marginalny i nastąpił dopiero pod koniec pierwszego półrocza. Paliwo wciąż stanowi znaczną część kosztów ponoszonych przez linie - 38% kosztów operacyjnych, w porównaniu z 39% w pierwszym półroczu poprzedniego roku.
W pierwszej połowie roku podatkowego 2014-15 linie Emirates odnotowywały stały wzrost zarówno pod względem zdolności przewozowej, jak i faktycznych przewozów. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) wzrosła o 6,5%, natomiast przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) zwiększył się o 9,8%. Do 81,5% wzrósł również średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor), w porównaniu z zeszłorocznym poziomem 79,2%. W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2014 r. linie Emirates przewiozły 23,3 mln pasażerów, o 8,4% więcej w porównaniu z identycznym okresem w zeszłym roku. Wielkość przewiezionego ładunku wzrosła o 5,4%, co stanowi niebywały wzrost i wyśmienity rezultat na tle obecnych tendencji rynkowych.
Przychód linii Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 12 mld USD (44,2 mld AED) zwiększył się o 11% w porównaniu z odnotowanym w zeszłym roku przychodem na poziomie 10,8 mld USD (39,8 mld AED), co stanowi odzwierciedlenie wysokiego popytu na usługi pasażerskie i cargo.
dnata
Wpływy dnata na arenie międzynarodowej rosły dzięki inwestycjom w infrastrukturę i usługi obejmujące obecnie 38 państw. Przychód dnata, w tym inne przychody operacyjne, wyniósł 1,2 mld USD (4,6 mld AED) w porównaniu z 1 mld USD (3,7 mld AED) w zeszłym roku. Całkowity zysk dnata spadł o 26% do 92 mln USD (339 mln AED). Przyczyniło się do tego wiele czynników, m.in. modernizacja pasa startowego na lotnisku Dubai International Airport, w trakcie której dnata obsługiwała mniejszą liczbę samolotów, jak również koszty związane z przygotowaniem i uruchomieniem obsługi naziemnej na lotnisku Dubai World Central.
Obsługa lotniskowa w dalszym ciągu generowała największą część przychodu dnata - 388 mln USD (1,4 mld AED), co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Liczba samolotów obsłużonych przez dnata spadła o 1% do 140 582.
Znacząco, bo o 15%, wzrósł udział obsługi cateringu pokładowego w całkowitych przychodach dnata - do 280 mln USD (1 mld AED). W pierwszej połowie roku podatkowego firma dostarczyła 24,7 mln posiłków, o 10% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.
Usługi turystyczne przyniosły dnata 238 mln USD (873 mln AED), o 161% więcej niż w tym samym okresie rok temu. Oferta turystyczna została rozszerzona wraz z przejęciem brytyjskiej spółki Gold Metal, co przyczyniło się do znaczącego wzrostu rzeczywistej sprzedaży netto usług turystycznych o 29% do 1 mld USD (3,8 mld AED).
Także usługi cargo dnata przyniosły przychód większy o 18% - 175 mln USD (644 mln AED) - w wyniku zwiększonej pojemności samolotów o 3%, tj. do 835 979 ton.
dostarczył infoWire.pl