Na siebie, swoje przyjemności i potrzeby wydajemy średnio 209 zł miesięcznie - wynika z Barometru Providenta. Najwięcej, bo 280 zł są skłonni wydawać single i osoby rozwiedzione. Najmniej członkowie rodzin wielodzietnych - 110 zł.
Czas to pieniądz, a ten przeznaczony na przyjemności kosztuje. Polacy w miarę swoich finansowych możliwości starają się nie zapominać o wydatkach na osobiste potrzeby. Według Barometru Providenta - cyklicznego badania Polaków, na swoje przyjemności i potrzeby miesięcznie wydajemy średnio 209 zł.
Co ciekawe wydatki te są różne w zależności od płci. Kobiety wydają ok. 182 zł, natomiast mężczyźni kilkadziesiąt złotych więcej, bo 243 zł. Zdecydowanie więcej wydają też osoby nie będące w związku - 280 zł, niż osoby żyjące w małżeństwie - 174 zł. Najbardziej wydatki osobiste spadają w rodzinach, w których jest co najmniej troje dzieci. Ponad 200 zł wydaje na siebie osoba mająca jedno lub dwoje dzieci, a połowę mniej osoby, które wychowują ponad trójkę pociech.
Paradoksalnie to nie ci, którzy zarabiają najmniej, jednocześnie najmniej na siebie wydają. Najniższe dochody mają bowiem młodzi wchodzący na rynek pracy, ale mimo to przeznaczają sporo pieniędzy na inwestowanie w siebie i życiowe przyjemności. Osoby w wieku 15-24 lata wydają średnio 231 zł miesięcznie. Każda starsza grupa wiekowa wydaje mniej - zwraca uwagę Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. W dodatku jeśli nie jesteśmy w związku możemy sobie pozwolić na większe wydatki, gdyż nie dzielimy z nikim budżetu domowego - dodaje.
Deficytowy czas wolny
Jak pokazuje badanie średnio w dzień powszedni jesteśmy w stanie wygospodarować niecałe 4 godziny dla siebie i na swoje przyjemności. Więcej czasu udaje się znaleźć mężczyznom - 4 godziny 12 minut, pół godziny mniej kobietom - średnio 3 godziny 42 minuty. Te pół godziny różnicy jeśli chodzi o czas dla siebie jest prawdopodobnie konsekwencją wciąż jeszcze większego zaangażowania kobiet w opiekę nad dziećmi.
Warto zwrócić uwagę, że wolny czas to towar deficytowy, który musimy wygospodarować z codziennych obowiązków zawodowych i rodzinnych. Dlatego opłaca się dobrze zastanowić nad tym jak go wykorzystujemy.
Zestawiając wyniki naszych badań z wynikami dotyczącymi oglądalności telewizji można zauważyć, że te niecałe 4 godziny jakie średnio mamy dla siebie w tygodniu prawie w całości przeznaczamy właśnie na siedzenie przed telewizorem. Jak się okazuje dla przeciętnego Polaka jest to główna rozrywka. Według brytyjskich badań przeznaczenie pół godziny dziennie na ruch na świeżym powietrzu jest w stanie przedłużyć nasze życie o 5 lat, większość Polaków jednak wciąż nie jest skłonna podejmować w czasie wolnym aktywności fizycznej - mówi Przemysław Kasza.
Ludzie określający siebie, jako zamożni mają dla siebie 4 godziny i 6 minut dziennie, natomiast osoby ze średniego segmentu finansowego są w stanie wygospodarować 3,5 godziny.
Obserwujemy ciekawą zależność, zgodnie z którą rosnące zarobki skracają czas wolny, ale do pewnego momentu. W chwili, gdy zarobki Polaka przekroczą 2,5 tys. zł netto miesięcznie może on wygospodarować prawie 1 godzinę więcej czasu dla siebie. Często jest tak, że kupuje ten czas powierzając niektóre obowiązki domowe jak sprzątanie albo przyprowadzenie dziecka ze szkoły czy przedszkola wynajętej osobie - wyjaśnia Przemysław Kasza.
W poszukiwaniu równowagi
Blisko połowa (47 proc.) Polaków uważa, że ich obecny work-life balance, czyli równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym jest w ich rodzinie właściwa i nic by w tym zakresie nie zmieniali. 62 proc. badanych uważa, że poświęca wystarczająco czasu swoim dzieciom. Z tej grupy 27 proc. mężczyzn chciałoby go poświęcać dużo więcej, u kobiet odsetek ten wynosi 20 proc. 18 proc. badanych przyznało, że ich partner mógłby więcej czasu poświęcać rodzinie. Natomiast 9 proc. respondentów wolałoby, aby ich partner skupił się na pracy i więcej zarabiał nawet kosztem czasu rodzinnego.
Zbliżające się święta okolicznościowe takie jak Dzień Matki, czy Dzień Dziecka przypominają nam, że warto spędzić z bliskimi trochę więcej czasu. Czas spędzony z najbliższymi wpływa dobrze na nasze samopoczucie i jest okazją do rozbudowywania więzi między członkami rodziny. Do tego nie potrzeba pieniędzy - podsumowuje Przemysław Kasza.
O Barometrze Providenta
,,Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.
Badanie zrealizował PBS w dniach 10-12.04.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
dostarczył infoWire.pl