Rada Ministrów przyjęła plan rozwoju infrastruktury, która połączy CPK z resztą kraju. Znamy szczegóły

Rada Ministrów przyjęła plan rozwoju infrastruktury, która połączy CPK z resztą kraju. Znamy szczegóły

Koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego
Koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego Źródło: cpk.pl
Rozporządzenie dotyczące inwestycji towarzyszących rozwojowi Centralnego Portu Komunikacyjnego przyjęte przez rząd. Znamy szczegóły.

Rada Ministrów przyjęła 26 stycznia rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Autorem projektu był Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

„Dzięki budowie kolei dużych prędkości dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy zajmie do 2,5 godziny. Inwestycje towarzyszące obejmą także budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego” – czytamy w komunikacie RM.

Inwestycje połączą CPK z resztą kraju

Z rozporządzenia dowiadujemy się o dokładnych planach rozbudowy infrastruktury towarzyszącej powstawaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o węzły i stacje kolejowe, a także infrastrukturę drogową, które mają połączyć nowe lotnisko z innymi częściami kraju. Rozporządzenie wejdzie w życie po czternastu dniach od opublikowania w Dzienniku Ustaw.

Kolej

  • Realizacja kolejowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego stanowi podstawowy element przedsięwzięcia, pozwalający na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią. Chodzi także o stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju. Łącznie w ramach Programu CPK powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.
  • Skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy w ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 30 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.
  • W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola czy Radomia i Rzeszowa. Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Suwałki, Warszawa – Terespol, Warszawa – Lublin, Katowice – Zakopane czy Stalowa Wola – Białystok.
  • Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi.
  • W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.
  • Dalsze etapy prac pozwolą na istotną poprawę skomunikowania CPK z wszystkimi regionami kraju – przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Docelowo planowane jest połączenie Warszawy i CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny.

Inwestycje drogowe

  • Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych pozwalają na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Transport drogowy stanowić będzie – oprócz kolei – istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem.
  • Rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.

Inwestycje lotnicze

  • Inwestycje towarzyszące dotyczące budowy urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia prawidłowej obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj też:
CPK z przetargiem na tunel szybkiej kolei w Łodzi. Trasa połączy Warszawę z Wrocławiem