Przedsiębiorcy, którzy w poprzednich falach koronawirusa musieli ograniczyć działalność (gastronomia) lub w ogóle ją zamknąć (jak galeria handlowe, które objęło kilka „lockdownów handlowych”) drżą na myśl o powtórce takich scenariuszy. Wprawdzie rząd uspokaja, że kolejne ograniczenia wprowadzane będą na poziomie powiatów i prawdopodobnie obejmą tylko niezaszczepionych, ale to przecież zależy od liczby zakażeń. A pandemia jest nieprzewidywalna.
Nie widzi więc, że przedsiębiorcy, którzy mogliby zostać zamknięci w pierwszej kolejności, apelują do klientów o szczepienia i stosowanie środków bezpieczeństwa. Polska Rada Centrów Handlowych zainicjowała akcję „Bezpieczna witryna – bierz przykład z manekina”. Rada zaproponowała udział wszystkim właścicielom, wynajmującym, zarządzającym i najemcom powierzchni w galeriach handlowych. Minister Zdrowia poparł akcję, obejmując ją honorowym patronatem.
Centra biorące udział w akcji ubierają swoje manekiny w maseczki ze znaczkami z hasłami akcji. PRCH zachęca również pracowników handlu do noszenia maseczek z logo akcji.
Manekiny w maseczkach to nie jedyny akcent centrów handlowych w zwalczaniu pandemii. Od czerwca w około 40 centrach utworzono punkty szczepień. „Dzisiaj priorytetem jest zrobienie wszystkiego, aby nie doszło do czwartej fali pandemii. Branża solidarnie odpowiedziała na poprzednie apele PRCH i teraz kolejny raz może stanąć po jednej stronie, aby w odpowiedzialny sposób reagować na sytuację zagrożenia, chronić siebie i innych” – czytamy w komunikacie PRCH.