Autoryzacje płatności, komunikacja z chmurą, aktualizacje cen i promocji – wszystko to musi działać bez zakłóceń i w czasie rzeczywistym. Do tego wykorzystywane są hybrydowe konfiguracje łączności, czyli 5G i światłowód, uzupełnione sieciami radiowymi czy satelitarnymi. Chodzi o to, aby zapewnić ciągłość działania w każdej lokalizacji. Właśnie tego typu rozwiązania dostarcza Orange Polska.
Ale to oczywiście tylko początek całej układanki, która jest potrzebna do tego, by cała branża retail funkcjonowała sprawnie i nowocześnie.
Według rynkowych analiz:
- 56% globalnych detalistów korzysta z AI od ponad 3 lat, a 47% uznaje ją za kluczowy element biznesu (KPMG, 2025);
- detaliści planują zautomatyzować do 70% rutynowych zadań sklepowych (Deloitte);
- 67% firm widzi poprawę efektywności po wdrożeniach AI, a 55% deklaruje umiarkowany lub wysoki ROI (KPMG, 2025).
W modelu „click and go” – zakupach bez zatrzymywania się przy kasie – kluczowe jest zapewnienie zasięgu wszystkich operatorów wewnątrz obiektu. Z kolei rozwiązania takie jak Scan & Go i SCO (self check-out, czyli kasy samoobsługowe) przyspieszają obsługę, bo dzięki nim pracownicy nie muszą już zajmować się ręcznym skanowaniem i mogą skupić się na doradztwie i na zarządzaniu półkami.
Co w tego typu rozwiązaniach jest potrzebne ze strony operatora? Np. rozwiązania wewnątrzbudynkowe wzmacniające sygnały wszystkich operatorów, aby aplikacje mobilne i płatności działały bez przestojów również w godzinach szczytu.
Od etykiety po paragon. Spójność danych i cen
Jeśli mówimy o narzędziach, które wspierają samoobsługę, to niewątpliwie ogromne znaczenie ma spójne podawanie aktualnych cen.. I tu Orange, wspólnie z Integrated Solutions, spółką z Grupy Orange i partnerem technologicznym Vusion, oferuje elektroniczne etykiety cenowe (ESL) w modelu usługi z centralnym zarządzaniem w chmurze.
Trudno jednak wdrażać tego typu rozwiązanie w ciemno. Dlatego właśnie Orange umożliwia wcześniejsze przeprowadzenie tzw. proof of concept, czyli porównanie wyników sklepów z etykietami ESL i bez, by policzyć efekt biznesowy. To przyspiesza aktualizacje promocji oraz ogranicza liczbę błędów i sytuacji, w których cena podana na sklepowej półce różni się od tej na paragonie lub gazetce reklamowej.
Ale hybrydowość infrastruktury, wzmocnienie sygnału oraz szybkie i niezawodne zarządzanie systemem cenowym, to nie wszystko. Konieczne jest jeszcze sprawne zarządzanie danymi, które branża retail przetwarza dziś w ogromnej ilości w czasie rzeczywistym. Z tym wyzwaniem we współczesnym handlu nie sposób poradzić sobie bez rozwiązań typu customer experience, które skutecznie wspierają obsługę klientów i poprawiają ich doświadczenia.
Dane, które przyspieszają decyzje
BlueSoft – spółka z Grupy Orange umiejętnie łączy ekspertyzę POS z systemem BluePromo do zarządzania promocjami i z budową chmurowych platform danych do przetwarzania transakcji w czasie rzeczywistym. W sumie daje to bazę do tworzenia dynamicznych ofert i zapewnia spójność cen podawanych w informacjach o promocjach i przy kasie.
Z kolei rozwiązanie Analiza Big Data od Orange dostarcza sieciom handlowym różnorodnych analiz przydatnych np. przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji sklepów. W ramach usługi Mobile Targeted Advertising (MTA) Orange umożliwia z kolei swoim klientom biznesowym z branży retail tworzenie precyzyjnie kierowanych kampanii SMS/MMS/RCS, które skutecznie wspierają kanały samoobsługowe.
Prywatna czy kampusowa sieć w retail?
A co z siecią? Sklepy wielkopowierzchniowe, galerie handlowe, magazyny – każda z tych placówek ma w tym zakresie inne wymagania. Orange projektuje i wdraża dla nich zarówno prywatne sieci mobilne, jak i sieci kampusowe.
Czym się one od siebie różnią?
Prywatne sieci mobilne zapewniają pełną kontrolę ruchu danych i wysoką niezawodność w krytycznych procesach. Z tego względu sprawdzają się np. w centrach logistycznych.
Z kolei sieci kampusowe pozwalają na integrację prywatnej sieci z publiczną infrastrukturą operatora. To rozwiązanie optymalne dla obiektów o dużej zmienności ruchu, np. takich jak centra handlowe.
Dobór odpowiedniej architektury sieciowej wprost przekłada się na mniejszą liczbę przestojów i na płynność transakcji. A to przecież wskaźniki kluczowe np. dla systemów samodzielnego skanowania produktów Scan & Go i systemów kas samoobsługowych – SCO.
Płynnie i intuicyjnie – tylko najlepsze doświadczenia klienta
Obsługa klienta pozbawiona jakichkolwiek zakłóceń to marzenie każdego detalisty. Jak to osiągnąć? Na pewno pomogą w tym m.in.:
-
kasy samoobsługowe i systemy Scan & Go, które skutecznie skracają kolejki
i zwiększają przepustowość sklepów. - kioski informacyjne i rozwiązania typu Digital Signage – cyfrowe systemy komunikacji wizualnej, które wykorzystują do komunikacji nowoczesne cyfrowe ekrany i pozwalają na szybsze wyszukiwanie produktów i na bardziej spersonalizowaną komunikację.
-
marketing i obsługa realizowane w czasie rzeczywistym – Craftware, kolejna spółka
z Grupy Orange wdraża np. rozwiązanie Salesforce Service Cloud do automatyzacji reklamacji i integracji kanałów oraz Marketing Cloud/Marketing Automation do odzyskiwania porzuconych koszyków i personalizacji ścieżki klienta.
Jak podaje Deloitte, aż 65% konsumentów pozostaje lojalnych wobec marek, które oferują personalizację. To bardzo istotny kontekst dla samoobsługi. Jasna i trafna komunikacja w sklepie i w aplikacji faktycznie znacząco zmniejsza poziom stresu, który potrafi pojawić się przy kasie.
ESG i oszczędności: IoT obniża rachunki
Na koniec pozostaje jeszcze kwestia modernizacji łączności. Już sama zmiana łączy
z miedzianych na światłowodowe, które są bardziej efektywne energetycznie bardzo mocno poprawia parametry sieci i pomaga obniżyć zużycie energii. A to nie koniec. Rozwiązania z obszaru Internet of Things (IoT ang. Internetu Rzeczy) i systemy zarządzania energią monitorują zużycie prądu w sklepach i magazynach w czasie rzeczywistym i podpowiadają, jak można uzyskać szybkie oszczędności bez uszczerbku dla jakości obsługi. A mniej energii to przecież zarówno niższe koszty operacyjne, jak i lepszy zwrot z inwestycji w automatyzację.
Szkolenia 4 razy szybciej: immersja w służbie obsługi
Nowe procesy wymagają też często nowych kompetencji. Tzw. technologie immersyjne, czyli AR (rozszerzona rzeczywistość – ang. augmented reality), VR (wirtualna rzeczywistość – ang. virtual reality) i MR (ang. mixed reality – łącząca obie pozostałe technologie) przyspieszają naukę i podnoszą pewność i kwalifikacje pracowników, którzy czuwają nad procesami samoobsługowymi. Według raportu PwC szkolenia VR są cztery razy szybsze, zapewniają cztery razy większą koncentrację wzrost pewności siebie w stosowaniu umiejętności o 270%. Orange Polska stworzył już immersyjną przestrzeń Orange Business Metaverse, która pozwala testować i wdrażać takie rozwiązania w praktyce.
Dlaczego Orange Polska?
Orange Polska wraz ze spółkami ze swojej grupy – Integrated Solutions, BlueSoft i Craftware oraz partnerami technologicznymi dostarcza kompletny ekosystem dla branży retail. W jego skład wchodzą:
- łączność 5G/światłowód + hybrydy i wewnątrzbudynkowy zasięg multioperatorski;
- chmura i integracja systemowa (POS/ERP/CRM);
- elektroniczne etykiety ESL as-a-Service z PoC;
- analityka i Big Data dla lokalizacji i kampanii, w tym MTA;
- customer experience i automatyzacja marketingu naplatformie Salesforce;
- IoT (Internet Rzeczy)/EMS (System Zarządzania Energią) dla efektywności energetycznej i zgodności ESG;
- cyberbezpieczeństwo i serwis w całym kraju.
Od pilota do skali: jak zacząć?
Rekomendowana ścieżka jest prosta. Warto zacząć od audytu łączności i procesów w swoim sklepie, magazynie, czy aplikacji. Kolejnym krokiem powinien być proof of concept w 2-3 lokalizacjach (SCO/Scan & Go + ESL + marketing automation) z grupą kontrolną, a następnie pomiar KPI, czyli: czasu transakcji, udziału samoobsługi, liczby błędów cenowych, oceny satysfakcji i lojalności klientów (NPS/CSAT), produktywności i zużycia energii.
I wreszcie, w ostatnim kroku, przyjdzie czas na skalowanie wraz z planem serwisu i gwarantowanym poziomem świadczenia usług (SLA). Przejście takiego scenariusza z Orange Polska i spółkami z Grupy Orange to dla firm z branży retail dobra droga do skutecznej cyfryzacji i zwiększenia swojej efektywności.