Kolejna dotkliwa kara UOKiK nałożona na Polkomtel. Łącznie to już ponad 70 mln zł

Kolejna dotkliwa kara UOKiK nałożona na Polkomtel. Łącznie to już ponad 70 mln zł

Telefon komórkowy, zdj. ilustracyjne
Telefon komórkowy, zdj. ilustracyjne Źródło: Pixabay / filmbetrachterin
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel ponad 20,4 mln zł kary za nieprawidłowości w systemie prepaid.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wrześniu 2016 r. wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom - Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznaczał, że przepadają niewykorzystane środki. Podstawą do przyjrzenia się tej praktyce były skargi konsumentów. Pierwsze postępowanie właśnie się zakończyło, podano w komunikacie.

„Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa” powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Regulator zwraca uwagę, że zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli np. ktoś posiada tzw. „Taryfę elastyczną” na kartę, to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji - wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

„Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje, bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach” – dodał prezes.

W takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

„Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła ponad 20 mln zł (20 433 226 zł). Prezes UOKiK nakazał Polkomtelowi zaniechać tej praktyki i opublikować rozstrzygnięcie Urzędu na stronie internetowej operatora” – czytamy także.

Czytaj też:
UOKiK nałożył 50,6 mln zł kary na Polkomtela