Nowa strategia Banku Pekao S.A. – cztery lata wzrostu
Artykuł sponsorowany

Nowa strategia Banku Pekao S.A. – cztery lata wzrostu

Bank Pekao S.A., zdjęcie ilustracyjne
Bank Pekao S.A., zdjęcie ilustracyjne Źródło:Bank Pekao S.A.
Bank Pekao przyjął nową strategię do roku 2024. To ma być sprint, skok, by przegonić i zostawić w tyle konkurencję: bank ma być jeszcze bardziej cyfrowy, ukierunkowany na – przede wszystkim młodego - klienta, odpowiedzialny – czyli wspierający projekty zielone i zmierzające do zrównoważonego rozwoju, i, oczywiście, coraz bardziej rentowny.

Główne cele nowej strategii Banku Pekao S.A. do 2024 roku można przedstawić w liczbach, które pokazują, jak ambitne cele wyznacza sobie bank. Liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej w ciągu najbliższych czterech lat ma wzrosnąć do 3,2 mln, co oznacza wzrost o 1,2 mln w porównaniu z IV kwartałem 2020 roku. Kolejne liczby dotyczą ROE iwskaźnika kosztów do dochodów:bank będzie dążył do znacznego wzrostu rentowności kapitału własnego do ~10 proc. oraz spadku wskaźnika C/I do mniej więcej 42 proc.

Cała strategia opiera się na czterech filarach: „Klient”, „Wzrost”, „Efektywność” i „Odpowiedzialność”. Realizacja kryjących się pod nimi założeń będzie kształtować działalność Pekao przez najbliższe cztery lata. Co więc oznaczają?

Klient

Nastawienie na klienta to m.in. dynamiczny rozwój bankowości mobilnej oraz wykorzystanie zaawansowanej analityki danych. Wskaźnik digitalizacji wynoszący blisko 100 proc. jest jednym z najważniejszych celów strategicznych Pekao. Bank będzie dążył do umożliwienia klientom detalicznym załatwienie niemal każdej sprawy online.

– Cyfryzacja jest jednym z priorytetów, ponieważ w kanałach zdalnych jest coraz więcej naszych klientów. Musimy wyprzedzać ich oczekiwania i oferować nowoczesne rozwiązania – tłumaczy Leszek Skiba, prezes zarządu Banku Pekao S.A.

Zwiększenie dostępności usług w kanałach cyfrowych oraz szybkie i wygodne procesy obsługi mają skutkować skokowym wzrostem satysfakcji klientów. Bank zamierza zresztą położyć szczególny nacisk na jakość obsługi we wszystkich segmentach.

Głównym kanałem kontaktu z klientem będzie aplikacja mobilna PeoPay.

Wzrost

Pekao jest dziś drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce. Maponad 230 mld zł aktywów, drugą co do wielkości sieć oddziałów. Obsługuje też co drugą korporację w Polsce i ma ok. 5,5 mln klientów indywidualnych. Dla banku to jednak za mało. W ciągu najbliższych czterech lat Pekao chce pozyskiwać rokrocznie ponad 400 tys. klientów indywidualnych i zwiększyć z 7 proc. do 10 proc. udział w rynku pożyczek gotówkowych.

– Chcemy wzmocnić naszą pozycję rynkową w segmencie pożyczek gotówkowych oraz w segmencie mikroprzedsiębiorstw, a także zwiększyć sprzedaż kredytów dla MŚP. Zamierzamy być bankiem pierwszego wyboru dla naszych klientów, w tym jeszcze w większym stopniu niż dotychczas dla klientów młodych. Aby to osiągnąć musimy stać się liderem cyfrowych usług. Nasz cel to pozyskanie do 2024 r. ponad 600 tys. klientów poniżej 26. roku życia – tak o zamiarach banku mówi Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao S.A.

Wzrost w segmencie małych oraz średnich przedsiębiorstw bank planuje osiągnąć dzięki wykorzystaniu w większym stopniu potencjału kanałów zdalnych, analityki danych oraz prostym i zautomatyzowanym procesom kredytowym. Wykorzystanie tych narzędzi ma pozwolić na zwiększenie udziału rynkowego w tym segmencie do 12 proc. W segmencie mikrofirm bank planuje pozyskiwać ponad 40 tys. klientów rocznie i zwiększyć udział rynkowy o 3 punkty procentowe, do 8 proc. Planowane są również: rozwój leasingu i faktoringu oraz poszerzenie oferty usług do zarządzania finansami firmy online.

Cyfryzacja oferty i procesów obsługi oraz silne kompetencje doradztwa inwestycyjnego pomogą osiągnąć wzrost w produktach inwestycyjnych. Ponad 80 proc. wolumenu sprzedaży funduszy inwestycyjnych ma być realizowana w kanałach zdalnych.

Katalizatorem wzrostu sprzedaży ubezpieczeń dla banku ma być jego współpraca z PZU. Celem do 2024 r. jest dwukrotny wzrost składki przypisanej brutto.

Rynek e-commerce jest teraz jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów handlu, nic dziwnego że Pekao chce również tam wzmocnić swoją obecność. W tym celu bank udostępni płatności odroczone oraz uruchomi ofertę pożyczek gotówkowych dla klientów realizujących zakupy online. Zaoferuje też rozwiązania dla e-sklepów i platform e-commerce umożliwiające sprzedaż na raty.

Bank Pekao S.A., zdjęcie ilustracyjne

Efektywność

Jej wzrost ma umożliwić przede wszystkim digitalizacja, bo Pekao zamierza przyspieszyć transformację technologiczną, wykorzystać przechodzenie klientów do kanałów zdalnych, zwiększając paletę dostępnych rozwiązań w kanałach cyfrowych i skokowo podwyższyć poziom automatyzacji operacji.

– Siłą napędową dla nowej strategii jest nasze centrum technologiczne - elastyczne i zdolne do szybkiej adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Chcemy postawić na technologie mobilne, sztuczną inteligencję, big data, hiperautomatyzację i rozwiązania „chmurowe” – podkreśla Błażej Szczecki, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., który nadzoruje Pion Technologii i Operacji.

Bank ma zamiar również przyspieszyć i usprawnić procesy kredytowe. Liczy, że uda się skrócić czas decyzji do ośmiu dni przy kredycie hipotecznym czy do jednego dnia przy kredycie dla mikrofirm i MŚP.

Odpowiedzialność

W nowej strategii banku pojęcie odzwierciedla finansowanie projektów zrównoważonych, wspieranie uporządkowanego przejścia na gospodarkę niskoemisyjną oraz zwiększanie finansowania energii ze źródeł odnawialnych. Pekao zamierza w większym stopniu koncentrować się na czynnikach środowiskowych, społecznych i na pojęciu ładu korporacyjnego. Nie może się to odbyć bez aktywnego wspierania rozwoju polskich firm, którym bank zaproponuje udział w programach gwarancyjnych i akceleratorach. Realizację nowej strategii Pekao chce osiągnąć przy wsparciu pracowników, stawiając na ich rozwój, będąc dla nich atrakcyjnym pracodawcą, a także kontynuując i mocno akcentując działalność charytatywną oraz edukacyjną.

I tak bank chce wspierać rozwój gospodarczy kraju, skupiając się na dystrybucji rządowych i unijnych programów odbudowy gospodarki oraz transformacji klimatycznej dla swoich klientów. Działalność komercyjna i operacyjna banku będzie jednocześnie mocniej oparta na czynnikach zrównoważonego rozwoju.

Pekao chce utrzymać bezpieczny profil ryzyka w zmieniającym się otoczeniu rynkowym i mieć jeden z najniższych kosztów ryzyka wśród największych banków. Ma temu służyć udoskonalenie infrastruktury modeli ryzyka, zautomatyzowanie procesów oceny kredytowej i dbałość o cyberbezpieczeństwo.

– Nasza silna pozycja kapitałowa pozwala na realizację planowanego wzrostu. Planujemy też zachowanie bezpiecznego poziomu kapitału, utrzymując wskaźnik Tier 1 powyżej 14 proc. –podkreśla Tomasz Kubiak, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Finansowy.

Zamiarem Pekao w perspektywie roku 2024 jest miejsce wśród najbardziej rentowych i efektywnych banków w Polsce. Chodzi o wspomniane podniesienie rentowności kapitału własnego (ROE) do ~10 proc. oraz obniżenie wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) do mniej więcej 42 proc. Jest tu też dobra wiadomość dla akcjonariuszy: bank zamierza sukcesywnie dzielić się z inwestorami efektami finansowymi wdrożenia strategii w formie dywidend. Nowa polityka dywidendowa Pekao zakłada coroczny wskaźnik wypłaty zysku w formie dywidendy na poziomie 50-75 proc. w latach 2021-2024. Wskaźnik ten będzie uzależniony od zgód regulacyjnych.

Jak wypracowano nową strategię Banku Pekao S.A.? To dokument, który powstał wewnętrznie – strategia była tworzona przez pracowników banku. Takie autorstwo finalnego dokumentu, przyjętego przez zarząd i zaakceptowanego przez radę nadzorczą, zwiększa szanse na powodzenie, bo przecież ci sami, którzy ją stworzyli, będą ją wcielać w życie.