Dobry rok dla Banku Pekao
Artykuł sponsorowany

Dobry rok dla Banku Pekao

Centrala banku Pekao
Centrala banku Pekao Źródło:Pekao
Bank Pekao S.A. może się pochwalić świetnymi wynikami finansowymi za 2021 rok. Zysk netto był niemal dwa razy wyższy niż rok wcześniej i przebił rezultat z 2019 roku, czyli sprzed pandemii. Lepsze wyniki bank odnotował we wszystkich strategicznych segmentach.

Spółka efektywnie wykorzystała ożywienie gospodarcze i większą aktywność klientów do wyraźnej poprawy wyników finansowych w 2021. Trzymane w ryzach koszty, skuteczna sprzedaż produktów bankowych przy rosnących stopach procentowych dają nadzieję na dobre wyniki również w 2022 r., jednak wiele zależy od nieznanych jeszcze konsekwencji gospodarczych wojny w Ukrainie.

Rok 2021 był dla Banku Pekao bardzo dobry pod wieloma względami. Suchą stopą wyszliśmy z okresu pandemii, dobrze przygotowaliśmy się na czas po pandemii i potrafiliśmy wykorzystać dynamiczne ożywienie gospodarki do skokowej poprawy wyników. Lepsze rezultaty odnotowaliśmy we wszystkich strategicznych segmentach. Na szczególną uwagę zasługują doskonałe wyniki bankowości przedsiębiorstw i wyraźniejsze ożywienie w segmencie dużych korporacji. Teraz staje przed nami nowe wyzwanie związane z gospodarczymi reperkusjami agresji Rosji i wojny w Ukrainie – mówi Leszek Skiba, prezes Banku Pekao.

Skokowy wzrost zysków

Skonsolidowany zysk netto Banku Pekao w 2021 r. wyniósł 2,175 mld zł wobec 1,102 mld zł rok wcześniej, a więc prawie się podwoił. Był również wyższy niż w 2019 roku, kiedy wynik netto zamknął się kwotą 2,165 mld zł. W samym czwartym kwartale 2021 roku zysk netto Pekao urósł do 694 mln zł z 185 mln zł rok wcześniej, a kwartał do kwartału zwiększył się o 10 proc. pomimo zawiązania dodatkowych rezerw na kredyty w CHF.

Pekao podkreśla, że wzrost zysków udało się osiągnąć dzięki progresowi we wszystkich strategicznych segmentach. Bankowość przedsiębiorstw notowała dynamiczne wzrosty w każdym kolejnym kwartale 2021 roku. Wolumen kredytów w segmencie przedsiębiorstw zwiększył się na koniec 2021 roku o ponad 24 proc. w ujęciu rocznym. Z kolei sprzedaż kredytów gotówkowych wzrosła w ostatnim kwartale zeszłego roku o 62 proc. rok do roku.

Znacząco zwiększył się także wynik odsetkowy i prowizyjny. Wynik z opłat i prowizji urósł w zeszłym roku o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Wynik odsetkowy zwiększył się o 9 proc. do 5,66 mld zł.

Cyfrowe usługi dla klientów

W ostatnich miesiącach Bank Pekao kładł duży nacisk na rozwój bankowości cyfrowej, co przełożyło się w wymierny sposób na wygodę klientów, efektywność i wyniki sprzedaży. Na koniec 2021 roku z bankowości mobilnej Pekao aktywnie korzystało 2,4 miliona klientów w porównaniu do 2 milionów na koniec 2020. Cel strategiczny na 2024 rok to 3,2 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej.

Sukcesywnie poszerzana jest także paleta usług oferowanych w aplikacji PeoPay, która staje się dla klientów banków centrum zarządzania finansami i inwestycjami, a także usług dodanych, takich jak zakup biletów czy opłaty za parking.

W efekcie rośnie wskaźnik digitalizacji. Pekao zakłada, że w 2024 roku zbliży się on do 100 proc. To oznacza, że niemal każda usługa bankowa będzie dostępna poprzez kanały zdalne.

Klienci banku stawiają na usługi na odległość. W zeszłym roku bank cyfrowo sprzedał 61 proc. pożyczek gotówkowych, podczas gdy rok wcześniej było to 50 proc.

Odpowiedzialność w działaniu

Odpowiedzialne podejście do zarządzania bilansem, zdywersyfikowany i bezpieczny portfel kredytów oraz konserwatywne podejście do ryzyka pozwalają bankowi utrzymywać koszty ryzyka na niskim poziomie. Pomimo dodatkowych rezerw ostrożnościowych na portfel kredytów we frankach szwajcarskich w 2021 roku wyniosły one 45 pb, czyli lepiej niż założony w strategii na 2024 rok poziom 50-60 pb.

Tradycyjnie już Pekao utrzymuje wysoką bazę kapitałową. Na koniec grudnia łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 16,9 proc., a Tier1 15,1 proc. Przekłada się to na wysoką zdolność bilansową Pekao do wypłaty dywidend, na zgodnym ze strategią poziomie od 50 do 75 proc. zysku netto.

Warto odnotować, że zgodnie z planem przebiega realizacja strategii ESG Banku Pekao. W 2021 roku bank wsparł emisje obligacji ESG klientów na kwotę 5,9 mld zł wobec 22 mld zł zapisanych w strategii na okres 2021-2024.

Pomoc dla obywateli Ukrainy

Spółka aktywnie włączyła się w pomoc Ukrainie. Fundacja Banku Pekao przekaże 0,5 mln zł na dedykowane konto Polskiego Czerwonego Krzyża. Środki będą przeznaczone m. in. na zakup apteczek, łóżek polowych, żywności i sprzętu do przygotowania tymczasowego pobytu uchodźców w Polsce.

Dodatkowo zostały udostępnione darmowe konta dla klientów indywidualnych i firmowych z Ukrainy. Aplikacja mobilna, bankowość elektroniczna oraz infolinia banku są dostępne w języku ukraińskim. Ponadto Bank Pekao zniósł opłaty za przelewy do banków w Ukrainie.

Czytaj też:
Bank Pekao wspiera obywateli i firmy z Ukrainy
Czytaj też:
Bank Pekao obniża marże kredytu mieszkaniowego

Źródło: Bank Pekao