Totalizator Sportowy jednym z liderów rynku e-commerce
Artykuł sponsorowany

Totalizator Sportowy jednym z liderów rynku e-commerce

Technologia
TechnologiaŹródło:FreeImages.com
Rozwój produktów gamingowych online i inwestowanie w innowacje to przepis na sukces tej jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych polskich spółek.

Właściciel marki LOTTO od 1955 roku oferuje klientom produkty gamingowe, przestrzegając najwyższych standardów bezpieczeństwa potwierdzonych certyfikatem Responsible Gaming przyznanym przez European Lotteries i World Lottery Asscociation. Dzięki nowelizacji ustawy o grach hazardowych z 2017 roku firma weszła na rynek e-commerce, szybko stając się mocnym graczem w tym segmencie. Obecnie całe portfolio tradycyjnych gier liczbowych LOTTO dostępnych stacjonarnie w kolekturach funkcjonuje także w świecie cyfrowym. Totalizator Sportowy jest także właścicielem Total Casino jedynego legalnego kasyna internetowego w Polsce.

Akcja – reakcja

Spółka konsekwentnie dostosowuje się do wymogów zmieniającego się świata. Pandemiczna rzeczywistość w dłuższej perspektywie przyspieszyła cyfrowy rozwój Totalizatora Sportowego. Część klientów, pozbawiona wskutek lockdownu możliwości zawarcia zakładu w kolekturze, migrowała do kanału online, gdzie mogła kontynuować grę bez wychodzenia z domu.

Otwartość firmy na możliwości, jakie oferuje technologia, pozwoliła na szybki i ciągły rozwój gałęzi e-commerce i oferowanie graczom coraz to nowych udogodnień i rozwiązań. Obecnie Totalizator Sportowy jest już jednym z liderów tej branży pod względem generowania obrotów internetowych. Świadczy o tym choćby pierwsze miejsce zajęte w rankingu „Najwięksi” przygotowanym przez serwis Money.pl.

Frontem do klienta

Tym, co mogło zniechęcać klientów do zawierania zakładów liczbowych online, był skomplikowany proces rejestracji. Spółka postawiła sobie za cel maksymalne uproszczenie tej ścieżki. Możliwość założenia konta tymczasowego na stronie www.lotto.pl oraz weryfikacji klienta za pomocą bezpiecznego narzędzia mojeID wykorzystującego dane bankowości elektronicznej były trafnym posunięciem dzięki tym udogodnieniom znacząco wzrósł wskaźniki konwersji klientów, a tym samym zwiększyła się sprzedaż online.

Drugim ważnym aspektem były zmiany produktowe. W LOTTO pojawiły się nowe gry, np. Szybkie 600 oraz Gierki – loterie pieniężne online, odpowiednik tradycyjnych zdrapek. Od momentu wdrożenia Gierki są najlepiej sprzedającym się produktem na Lotto.pl. W przypadku internetowego kasyna pojawiła się opcja grania na żywo w ruletkę i blackjacka, co także spotkało się z pozytywnym odzewem odbiorców. Zmianie uległ także sposób prezentowania produktów poprzez urządzenia desktopowe i mobilne. Jak zapewnia spółka, cały czas trwają prace nad rozwojem tych kanałów i dostosowaniem ich do preferencji klientów.

Rekordowe zyski

Strategia polegająca na rozwoju gałęzi e-commerce pozytywnie wpłynęła na wyniki finansowe spółki. Dynamikę wzrostu sprzedaży najwyraźniej widać na przykładzie ostatnich czterech lat. Sprzedaż wraz z dopłatami wyniosła w 2021 roku 27 468 723 400 zł. Dla porównania rok wcześniej, w 2020 roku, sprzedaż wraz z dopłatami wyniosła 16 471 060 241 zł, w 2019 roku –10 981 725 185 zł, a w 2018 roku – 6 108 102 464 zł.

Na tym przykładzie widać, jak duża była dynamika wzrostu sprzedaży wraz z dopłatami. Ponadto Skarb Państwa zyskał w ubiegłym roku ponad 2,715 mld zł z tytułu podatku od gier i dopłat na fundusze celowe, z czego ponad 911 mln zł wsparło rozwój polskiego sportu, a ponad 243 mln zł – rozwój kultury.

W startupach siła

Dwa lata temu z inicjatywy Totalizatora Sportowego oraz partnerów zarządzających, a także przy wsparciu PFR Ventures oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju powstał fundusz ffVC Tech and Gaming. To projekt, który zakłada inwestycje głównie w startupy i spółki z międzynarodowym potencjałem będące w fazie szybkiej ekspansji. Dzięki tej działalności Totalizator Sportowy chce być bliżej świeżych pomysłów, które tworzą młodzi ludzie z Polski i naszego regionu, by umożliwiać ich szybsze wdrażanie.

Startupy są dobierane pod kątem branż, tak aby były zbliżone do rodzaju biznesu prowadzonego przez Totalizator Sportowy i reprezentowały wartości, jakimi kieruje się w swojej działalności spółka. Fundusz koncentruje się na branży FinTech, rozwiązaniach AI (sztuczna inteligencja), dronach, cyberbezpieczeństwie, enterprise software, robotyce oraz branży gier. Taki transfer wiedzy między doświadczoną spółką a kreatywnymi startupami ma wiele do zaoferowania obu stronom.

– Cieszymy się, że Totalizator Sportowy ma swój wkład w testowaniu tak innowacyjnych rozwiązań. Bez otwartości na innowacje, nie byłoby gospodarki opartej na wiedzy – mówi Mariusz Adamski, Partner w ffVC.

Wśród spółek portfelowych ffVC Tech & Gaming znalazły się podmioty reprezentujące różne kraje oraz branże.

CarScanner.io jest polską spółką oferującą szeroko rozumianej branży samochodowej urządzenia i oprogramowanie do skanowania pojazdów. Uzyskane w ten sposób dane wspomagają pracę firm ubezpieczeniowych i leasingowych w budowaniu dokumentacji dotyczącej pojazdu w ciągu zaledwie 2 minut.

Comgy to z kolei niemiecka spółka oferująca branży przemysłowej i energetycznej innowacyjne rozwiązanie IT do opomiarowania podlicznikami nieruchomości. Dane o zużyciu mediów pozwalają też na efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury.

EyeVi.Tech jest estońską spółką oferującą w pełni mobilne rozwiązanie do skanowania infrastruktury drogowej. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możliwe jest szybkie i dokładne mapowanie geodanych. EyeVi umożliwia sektorowi publicznemu optymalizację kosztów związanych z zabezpieczaniem infrastruktury publicznej i jednoczesną poprawę komfortu użytkowania dla obywateli.

GGPredict topolskaspółka z branży e-sportowej, która wykorzystując sztuczną inteligencję, wspiera graczy komputerowych w doskonaleniu techniki. Pierwszy produkt dotyczy gry jednej z najpopularniejszych gier – „Counter Strike”.

Linker Cloud to stworzony przez polski zespół zestaw narzędzi do zarządzania zamówieniami w branży e-commerce. Platforma umożliwia nie tylko połączenie wielu systemów wysyłkowych w jeden, lecz także daje szansę łatwej ekspansji zagranicznej z wykorzystaniem sieci biznesowej Linker.

Montonio jest spółką z branży FinTech pochodzącą z Estonii, która została założona przez studentów. Ich produkt, który w tym roku kolejni inwestorzy wsparli inwestycją Series A na poziomie 11 milionów euro, pozwala na kompletną obsługę cyfrowego koszyka zakupowego poprzez nowoczesną metodę płatności elektronicznych.

PandaScore to z kolei francuski dostawca danych dotyczących rozgrywek z turniejów gier komputerowych. PandaScore korzysta z rosnącej popularności takich tytułów jak „League of Legends”, „FIFA” i „Call of Duty”, sprzedając swoje rozwiązanie między innymi agencjom informacyjnym i firmom bukmacherskim.

Respo.Vision to spółka o polskim rodowodzie, która zajmuje się analizą meczów sportowych z wykorzystaniem silnika AI. Firma może się pochwalić współpracą z takimi gigantami jak brytyjski Liverpool czy francuski Paris Saint-Germain. Pozyskała już partnerów w 13 krajach, a niebawem zamierza wejść również na rynek footballu amerykańskiego.

SpaceOS to wielokrotnie nagradzana na arenie międzynarodowej polsko-irlandzka firma z branży proptech (property technology - technologii związanych z nieruchomościami). Firma oferuje kompleksowe narzędzie do zarządzania budynkami biurowymi: od rezerwowania pomieszczeń, przez dostęp do miejsc garażowych, po lokalne rynki dla pracowników w budynku. Produkt nie tylko ułatwia życie użytkownikom budynku, lecz także zwiększa bezpieczeństwo, wydajność ekologiczną i pozwala zmniejszyć wydatki związane z eksploatacją biur.

Tensorflight to zaś stworzone przez polsko-brytyjski zespółinnowacyjne narzędzie do zdalnej kompleksowej oceny nieruchomości. Dzięki automatyzacji oraz wykorzystaniu danych satelitarnych i lotniczych możliwa jest redukcja kosztów zarówno po stronie ubezpieczonego, jak i ubezpieczyciela. Obecnie spółka udostępniania swój produkt do oceny strat i bezpośrednio wspiera analizę sytuacji militarno-gospodarczej na Ukrainie.