Duże wydatki w ElectroMobility Poland. Kiedy ruszy produkcja Izery?

Duże wydatki w ElectroMobility Poland. Kiedy ruszy produkcja Izery?

Izera na Południowej Obwodnicy Warszawy
Izera na Południowej Obwodnicy WarszawyŹródło:GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Na pensje 90 pracowników spółki odpowiedzialnej za produkcję polskiego samochodu elektrycznego Izera wydano w ubiegłym roku 1,7 mln zł. ElectroMobility Poland w 2022 roku miała ponad 14 mln zł straty – dwa razy więcej niż przed rokiem. Tak w skrócie wyglądają finanse spółki, w której 90 proc. udziałów ma Skarb Państwa.

Agnieszka Pomaska i Cezary Tomczyk (Koalicja Obywatelska) – w interpelacji poselskiej zapytali o kondycję finansową spółki ElectroMobility Poland i przekazane jej wsparcie ze środków publicznych. Odpowiedzi udzielił Jarosław Wenderlich, podsekretarz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wyjaśnił, że ElectroMobility Poland w latach 2021-2022 zostało dokapitalizowane przez Skarb Państwa kwotą 5 mln zł. Wyjaśnia, że EMP przeznacza otrzymane środki na działania niezbędne do przygotowania i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych. W bieżącym roku nie nastąpiło dokapitalizowanie Spółki ze środków publicznych.

EMP zatrudnia 90 osób. Na pensje wydaje 1,7 mln zł

Z przesłanej przez Wenderlicha odpowiedzi wynika, że ElectroMobility Poland zatrudnia obecnie 90 pracowników i stałych współpracowników. Zajmują się oni m.in.: inżynierią pojazdu, łańcuchem dostaw, inżynierią produkcji, IT, produktem i wsparciem.

Z kolei analiza sprawozdania z działalności spółki mówi, że w samym 2022 roku wynagrodzenia pracowników pochłonęły 1 682 372 zł. To nie koniec wydatków. Ponad 15,5 mln zł kosztów zakwalifikowano przez spółkę jako "usługi obce".

Duże nakłady inwestycyjne

Sprawozdanie mówi także o nakładach inwestycyjnych, które w ubiegłym roku wyniosły 97 837 609 zł, z czego: 96 129 992 zł pochłonęły nakłady na prace rozwojowe, 1 697 791 zł nakłady na wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe składniki majątku trwałego, 9825 zł zaliczki na środki trwałe w budowie.

Co roku duże straty

Jak wynika ze sprawozdań finansowych, EMP w minionych latach notowała straty – w 2018 roku było to 2,6 mln zł, w 2019 – 5,4 mln zł. W ubiegłym 2022 roku straty wyniosły ponad 14 mln zł – dwa razy więcej niż przed rokiem. W ostatnim sprawozdaniu finansowym spółki strata tłumaczona jest następująco: "wartość ta jest adekwatna do aktualnego etapu rozwoju Spółki i projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera i związana jest z inwestycyjnym charakterem przedsięwzięcia. Generowanie przychodów równoważących wydatki będzie możliwe po uruchomieniu produkcji i rozpoczęciu sprzedaży samochodów."

Nowe studio stylistyczne

Wróćmy jeszcze do interpelacji posłów Pomaski i Tomczyka. Zapytali oni także, ile kosztować będzie współpraca z włoskim studiem stylistycznym Pininfarina. W tej materii podsekretarz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie udzielił odpowiedzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Przypomnijmy, że Torino Design było pierwszym biurem projektowym, z którego usług korzystała spółka odpowiedzialna za produkcję Izery.

Niemal 91 proc. udziałów w EMP ma Skarb Państwa

Ze sprawozdania EMP wynika, że Skarb Państwa ma obecnie 90,8 proc. udziałów w spółce, a wartość nominalna jednej akcji to ponad 4900 zł. Resztę udziałów w firmie odpowiedzialnej za produkcję Izery ma czterech pierwotnych jej założycieli (każdy po 2,3 proc.), czyli: Enea S.A, ENERGA S.A, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A,
TAURON Polska Energia S.A.

Co wydarzy się w 2023 roku?

ElectroMobility Poland w 2023 roku skupia się głównie na wypracowaniu bezpiecznych łańcuchów dostaw, integracji technicznej samochodów i zatrudnianiu przyszłych pracowników. Wśród celów na najbliższe miesiące wymieniane są m.in.: przygotowanie do budowy fabryki na początku 2024 roku oraz pozyskanie technologii produkcyjnych, zabezpieczenie dostaw kluczowych komponentów do pojazdów, dalsze prace inżynieryjne nad konstrukcją auta, budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz projektu w oparciu o główne założenia strategii marki.

Kiedy Izera trafi do sprzedaży?

Państwowa spółka ElectroMobility Poland została założona w 2016 roku. Według początkowych założeń pierwszy polski samochód elektryczny — Izera — miał wyjechać z polskiej fabryki w III kwartale 2023 r. Termin przesunięto na koniec 2024 r. Obecne plany spółki zakładają, że pierwsze egzemplarze Izery mają zjechać taśm produkcyjnych pod koniec 2025 roku, a rozpoczęcie sprzedaży polskiego auta elektrycznego planowane jest w połowie 2026 roku. Spółka otrzymała dotychczas na działania przygotowawcze łącznie 5 mln zł (2,5 mln zł w 2021 r. oraz 2,5 mln zł w 2022 r.). Szacuje się, fabryka Izery w Jaworznie i uruchomienie produkcji będzie kosztować około 6 miliardów złotych

Czytaj też:
Polski elektryk Izera dostał od Skarbu Państwa kolejne ćwierć miliarda złotych
Czytaj też:
Donald Tusk w Jaworznie. Pokazał, jak wygląda realizacja obietnicy PiS sprzed siedmiu lat

Galeria:
Polski samochód elektryczny Izera
Źródło: Interia, Sejm