Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała w tym tygodniu piątą edycję raportu „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw". Pokazuje on, że Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej (WDI) – syntetyczna miara dojrzałości innowacyjnej polskich firm – osiągnął w tym roku wartość 34,6 na 100 punktów, podobnie jak w poprzedniej edycji badania.
Z badania wynika, że blisko dwie trzecie firm w Polsce (64 proc.) stanowiły podmioty, które wdrożyły innowacje w 2022 roku, bądź wykazywały potencjał w zakresie działalności innowacyjnej, co oznacza, że np. działały na rynkach międzynarodowych, podejmowały działania mające na celu ochronę prawną swoich produktów czy choćby nawiązywały współpracę z innymi podmiotami w zakresie działalności innowacyjnej.
Innowacje w firmach. Duże podmioty na czele
Badanie PARP pokazuje, że do grona najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw (liderów, dojrzałych i umiarkowanych innowatorów) należą przede wszystkim duże podmioty. Z kolei do nieinnowacyjnych podmiotów należą przede wszystkim te, które zatrudniają 1-9 osób.
Zdecydowana większość przedsiębiorstw (91,7 proc.) twierdzi, że podejmowane przez nie w zeszłym roku działania innowacyjne przyczyniły się do ogólnego rozwoju firmy. Trzy czwarte organizacji (75,3 proc.) wskazało podniesienie jakości usług i wyrobów, a także zwiększenie wydajności pracy (74 proc.).
Wprowadzenie innowacji nie przełożyło się natomiast istotnie ani na wzrost, ani na spadek zatrudnienia (odpowiednio 6,8 proc. i 2,9 proc. wskazań.
Twórcy badania zwracają uwagę na występowanie zależności pomiędzy innowacyjnością a umiędzynarodowieniem przedsiębiorstw. Aktywność na rynkach międzynarodowych prowadzi sześciokrotnie więcej firm innowacyjnych niż nieinnowacyjnych.
Dlaczego decydowano się na innowacyjne działania?
Kluczowymi kwestiami, które wpłynęły na podejmowanie działań innowacyjnych w ubiegłym roku była przede wszystkim inflacja, w szczególności wzrost kosztów energii. Zdaniem przedsiębiorców ważnymi czynnikami negatywnie oddziałującymi na działalność innowacyjną były bariery administracyjne, ale wskazywano je nieco rzadziej niż w badaniu z 2021 r. (72,9 proc. vs. 77,9 proc. firm).
Badanie ilościowe w V edycji monitoringu innowacyjności polskich przedsiębiorstw zostało zrealizowane w okresie 13 lutego – 11 kwietnia br. na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej wynoszącej 1787 firm.
Czytaj też:
Ponad 5,5 miliarda euro dla polskiego biznesu. Prezes PARP o wsparciu w ramach Funduszy EuropejskichCzytaj też:
Rośnie popularność wynajmu długoterminowego wśród małych przedsiębiorstw