Wielkie dzieła w małym przedmiocie
Artykuł sponsorowany

Wielkie dzieła w małym przedmiocie

Visconti Pininfarina
Visconti Pininfarina Źródło:Materiały partnera
Czy tak mały przedmiot jak pióro wieczne, będące przyrządem do pisania na papierze, w którym materiałem pisarskim jest atrament spływający pod wpływem siły grawitacji przez kapilarę do metalowej końcówki zwanej stalówką, może być czymś więcej niż tylko przedmiotem użytkowym?

Większość z nas swoje pierwsze zdanie zapisała właśnie piórem wiecznym. Niektórzy bardzo szybko je porzucili, często na rzecz innych, zdecydowanie bardziej użytkowych instrumentów piśmienniczych, inni z czasem docenili niewątpliwe zalety pisania wiecznym piórem i wciąż nie mogą się z nim rozstać. Są też i tacy, dla których ma ono wartość nie tylko użytkową. Czasem sprawia to sentyment do danego przedmiotu, a czasem fakt, że ten zwykły mały przedmiot, mieszczący się w niemal każdej kieszeni, stanowi swoiste dzieło sztuki. Często zdarza się, że na chęć posiadania owego precjoza składają się wszystkie powyższe aspekty.

Co sprawia, że traktujemy pióro wieczne w ten sposób? Dzieło sztuki definiowane jest jako unikatowy, całościowy i syntetyczny wytwór artystyczny o określonym sensie, charakteryzujący się wysokimi walorami estetycznymi, którego twórcą jest człowiek. Mamy tu zatem do czynienia nie tyle ze sztuką, ile z rzemiosłem artystycznym. Trudno przecież mówić o unikatowości wiecznych piór we współczesnym świecie, pozostają jedynie krótkie, limitowane serie, w których dodatkowo każdy egzemplarz może zostać spersonalizowany. Jednak estetyka to już zupełnie inna sprawa i często zdarza się, że użytkowość przedmiotu schodzi na dalszy plan, a liczy się przede wszystkim jego misterność i piękno. A gdzie najlepiej szukać tego piękna, jeśli nie w miejscu, które jednoznacznie kojarzy się z pomysłowością i elegancją, a także doskonałym wyczuciem materiału?

Zarówno zatopiona wśród zieleni toskańskich wzgórz Florencja, jak i żywiołowy Neapol to ogromny skarbiec dziedzictwa artystycznego niezliczonych pokoleń. Taka lokalizacja jest nie lada wyzwaniem dla każdej manufaktury – niełatwo dorównać wielkim mistrzom. Nie o to jednak chodzi, żeby kopiować ich dzieła. Współczesność wymaga innych rozwiązań i na nic zda się przeciętnemu użytkownikowi wiecznego pióra choćby najlepiej wykonana replika dawnego instrumentu, jeżeli nie jest ona użyteczna. A jeśli przy tym jest to przedmiot wyjątkowo piękny, tym większą czerpiemy przyjemność z posługiwania się nim.

W ostatnich latach pojawiło się kilka manufaktur słynących połączeniem tradycyjnego wzornictwa i najnowszej technologii takich jak Visconti oraz Pineider 1741. Sukces florenckich jubilerów to sprawa niegasnącej pasji oraz tradycji rzemieślniczej od wielu wieków. To także doświadczenie i innowacyjność, wzorowanie się na dawnych mistrzach oraz nieustanna chęć udoskonalania. To pieczołowite dopracowanie każdego detalu oraz zastosowanie najszlachetniejszych materiałów. W rezultacie otrzymujemy produkt, który będąc przedmiotem użytkowym, jest jednocześnie swoistym dziełem sztuki. Pozostając w sąsiedztwie tak wielu arcydzieł, często dedykują wybrane modele przedstawicielom różnych dziedzin sztuki. Również filozofia neapolitańskiej manufaktury Marlen opiera się na założeniu, aby ze zwykłych rzeczy tworzyć coś niezwykłego, łącząc w nich szlachetność materiału, precyzję wykonania, innowacyjność rozwiązań technicznych oraz oryginalność wzornictwa. Przykładem niech będzie pióro stworzone na cześć naszego Ignacego Jana Paderewskiego w 80 rocznicę śmierci.

Pióro stworzone na cześć Ignacego Jana Paderewskiego w 80 rocznicę śmierci

Artysta, który wygrał Polskę na fortepianie. Kompozytor i pianista, mąż stanu, czy filantrop– zaangażowanie, z jakim oddawał się danej działalności zawsze wyróżniało go spośród grona największych osobowości świata kultury i polityki pierwszej połowy ubiegłego wieku, nie tylko w kraju, ale i daleko poza jego granicami. Czarodziej klawiatury i orędownik narodu w jednej osobie, potrafił siłą swojego niezwykłego talentu zachwycać nawet najbardziej wymagające audytoria, a sukcesy artystyczne pomogły utorować drogę do świata polityki. Gdy podjął się misji działania na rzecz pokoju i odzyskania przez Polskę niepodległości, mówiono, że żaden kraj nie mógłby życzyć sobie lepszego obrońcy. Fakt, że nie należał do żadnej z ówczesnych politycznych frakcji, stanowił ważny atut - wyrastał ponad spory i miał pełne prawo odwoływać się do wyższych ideałów jedności i pracy dla wspólnej sprawy. Dziesięć miesięcy istnienia rządu Paderewskiego to okres najistotniejszych dla odradzającego się kraju przełomowych wydarzeń. Do ostatnich chwil nie ustawał w wysiłkach na rzecz publicznego dobra i stanowił żywy przykład tego, jak wiele można osiągnąć w każdej dziedzinie dzięki systematycznej i sumiennej pracy. „Prawdziwą umiejętność zarówno w nauce i w sztuce, jak i w każdych innych zajęciach, zdobyć można tylko codzienną pracą i codziennym wysiłkiem. I to jest bezwzględnie pewne”.

80 sztuk piór wiecznych z włoskiej czarnej żywicy oraz srebra sterlingowego pokrytego złotem. Stalówka z 18 karatowego złota. W komplecie z atramentem w ulubionym kolorze artysty. System napełniania pióra: piston filler.

seria Rembrandt (Visconti)

Niewątpliwie na uwagę zasługuje seria Rembrandt (Visconti). Wraz z bogatą kolorystyką – od zimnych tonów niebieskozielonych, dominujących we wczesnej twórczości artysty, poprzez złoto i brąz, aż po głęboki odcień czerwieni, tak charakterystyczny w późniejszych dziełach, zastosowano tu również najpotężniejszy oręż artystyczny malarza, światłocień, co w odniesieniu do tak małego przedmiotu, jakim jest pióro wieczne, stanowi naprawdę nie lada wyzwanie.

seria Impresjoniści (Visconti)

Szczególnie wyróżnia się seria Impresjoniści (Visconti) zainicjowana kolekcją dwunastu piór, z których każde nawiązuje do konkretnego dzieła Vincenta van Gogha. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu najważniejszego w mniemaniu artysty środka artystycznego przekazu, czyli koloru. „Oczy wciąż mnie pieką, ale mam już w głowie nowy pomysł”.... Pewnie mało kto wie, że zanim ten pomysł za sprawą intensywności barw i charakterystycznych krótkich pociągnięć pędzla przerodził się w bezcenne dzisiaj dzieło, van Gogh sporządzał jego dokładny opis, ubierając w słowa całą feerię barw swojej palety. „...i tak masz nocny obraz bez czerni, tylko z pięknym błękitem, z fioletem i zielenią, a w tym otoczeniu oświetlony plac przybiera kolory bladej siarkowej żółci i cytrynowej zieleni”. „Taras kawiarni w nocy” rozpoznamy także i w piórze.

pióro poświęcone Konstytucji 3-go Maja na 225 rocznicę

W tym samym stylu zostało stworzone pióro poświęcone Konstytucji 3-go Maja na 225 rocznicę, którego podporą jest obraz Jana Matejki o tym samym tytule.

Wielkie dzieła to nie tylko malarstwo, ale też wizja czegoś nowego.

Limitowana edycja numerowanych 949 piór wiecznych

Choć współczesne teorie fizyczne dopuszczają możliwość takich podróży, to wciąż jeszcze pojęcie “krzywej czasopochodnej” laikowi kojarzy się raczej wyłącznie z literaturą, czy kinematografią science-fiction. Tymczasem podróż do przyszłości proponuje nam również florencka manufaktura Pineider za sprawą niezwykłego zwykłego pióra wiecznego. Back to the Future to swoisty wehikuł czasu, dzięki któremu zwyczajny rysik, używany od pradawnych czasów, stanie się na wskroś supernowoczesnym narzędziem w naszych rękach.

Jest to limitowana edycja numerowanych 949 piór wiecznych oraz kulkowych, które kształtem korpusu przypominają trzcinę, jakiej używano aż do około VI wieku, kiedy to wyparło ją pióro gęsie. Jednak całość ma zdecydowanie futurystyczny charakter, gdyż zarówno skuwka, jak i korpus są wykonane z irydu węglowego, a dzięki specjalnemu wykończeniu pojawia się na nich efekt moire, czyli układ prążków powstały na skutek interferencji dwóch siatek linii. Klips ma charakterystyczną formę gęsiej lotki, we wnętrzu której ukryto zminiaturyzowany mechanizm. Pióro wyposażono w wyjątkowo elastyczną stalówkę Hiperflex wykonaną z 14-karatowego złota. Całość dopełnia wygodny, nowoczesny tłokowy system napełniania.

Krótko mówiąc, Back to the Future ma wprawdzie swój pierwowzór w rzemiośle prymitywnym jednakże fakt zastosowania nowoczesnych materiałów oraz wyjątkowa precyzja wykonania dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, sprawia, że jego użytkownik może odnieść wrażenie, iż naprawdę odbywa podróż przyszłości.

Włoski design charakteryzuje się pięknem, oryginalnością, a przy tym wybitną estetyką. Jak nikt inny od stuleci artyści potrafią zaskoczyć materiałem i formą. Chyba każdy lubi otaczać się przedmiotami pięknymi i jedynymi w swoim rodzaju, ale możliwość obcowania z dziełami sztuki mają nieliczni. Jednak zważywszy na fakt, że pióro wieczne może mieć magiczną właściwość przeistaczania się w wielkie dzieła uznanych artystów, to grono szczęśliwców się poszerza.

Serdecznie zapraszamy: https://www.visconti-pineider-marlenpensklep.pl

Źródło: Inner-Tomar