PFR pomoże w cyfryzacji
Artykuł sponsorowany

PFR pomoże w cyfryzacji

Digitalizacja
Digitalizacja Źródło:Materiały prasowe
Polski Fundusz Rozwoju stworzył Test Dojrzałości Cyfrowej. To narzędzie, które pomaga przedsiębiorcom ocenić swój poziom cyfryzacji i podjąć pierwsze kroki w kierunku digitalizacji.

Niewiele polskich firm kompleksowo planuje cyfrową transformację, choć są świadome płynących z niej korzyści. Dużo częściej reagują na zmiany i dostosowują się do konkurencji. Przyczyną może być brak środków, niepełne zrozumienie czy rozpoznanie obszarów, w których można się digitalizować a także brak gotowości operacyjno-procesowej do przeprowadzenia transformacji.

W ostatnim indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI 2022) Polska znalazła się na dopiero 24. miejscu wśród 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. Aby podnieść miejsce w rankingu kluczowa będzie cyfrowa dojrzałość małych i średnich przedsiębiorstw. Na ten moment tylko 40 proc. polskich firm z sektora MŚP osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych (średnia dla całej Unii to 55 proc.).

Cyfryzacja bywa wyzwaniem

Przejście firmy na cyfryzację polega nie tylko na wdrażaniu narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim na wykorzystaniu ich do tworzenia większej wartości dla biznesu i klienta. Aby to osiągnąć, potrzebne jest ukierunkowane myślenie i uporządkowany proces.

Aby pomóc firmom w opracowaniu własnego planu na cyfryzację, Polski Fundusz Rozwoju i Fundacja Digital Poland przygotowały Test Dojrzałości Cyfrowej. To bezpłatne narzędzie, które w łatwy i szybki sposób pozwoli organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie znajduje się w kwestii cyfryzacji. Ma ono wspierać polskie firmy w transformacji cyfrowej, umożliwiając im poznanie swoich mocnych i słabych stron oraz zwiększać świadomość na temat czynników wpływających na poziom cyfryzacji.

Test Dojrzałości Cyfrowej

Dla kogo Test Dojrzałości Cyfrowej

Narzędzie zostało opracowane z myślą o firmach, które korzystają ze złożonych procesów podlegających cyfryzacji, takich jak obsługa klienta, produkcja, logistyka, procesy administracyjne, tworzenie nowych produktów lub usług. Procesy tego typu charakteryzują częściej firmy zatrudniające kilkanaście osób lub więcej. Test przeznaczony jest zatem dla organizacji, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników. Test składa się z 50 stwierdzeń definiujących dojrzałość cyfrową organizacji. Uczestnik zaznacza, na ile dane stwierdzenia pasują do jego organizacji. Całość trwa 20-30 minut, a na koniec poznaje się wynik testu wraz z rekomendacjami.

Cztery kroki w kierunku dojrzałości cyfrowej

Test Dojrzałości Cyfrowej jest zaledwie pierwszym krokiem w procesie cyfryzacji, a jego wyniki są wsparciem w podjęciu kolejnych kroków w procesie digitalizacji, w sposób dojrzały oraz uporządkowany. Drugim krokiem jest pobranie raportu z rekomendacjami oraz wybranie kierunku rozwoju cyfrowego. Tutaj warto sprawdzić, w których obszarach organizacja powinna podjąć działania oraz poszerzyć wiedzę. W trzecim kroku warto skorzystać z Mapy Cyfrowych Narzędzi, które wspierają rozwój firm w obszarach marketingu i sprzedaży, zarządzania przedsiębiorstwem, zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, zarządzania kapitałem ludzkim oraz wsparcia procesów rozwoju produktu.

Ostatni etap wymaga sprawdzenia aktualnych źródeł finansowania cyfryzacji, które są dostępne na dedykowanej stronie Cyfrowa Wyprawka dla Firm.

Co mieć na uwadze transformując firmę

Należy pamiętać, że transformacja jest procesem złożonym, wymagającym przede wszystkim przemyślenia swojej działalności, identyfikacji potrzeb klienta lub własnych oraz reorganizacji procesów. Natomiast technologia, pomimo że otwiera wiele nowych furtek, jest jedynie środkiem do celu, a nie celem samym w sobie.

*Artykuł został przygotowany przez zespół Departamentu Rozwoju Innowacji PFR (Sieć Firm Przyszłości PFR). Więcej informacji o działaniach Sieci Firm Przyszłości PFR na stronie https://pfrsa.pl/siecfirmprzyszloscipfr.

Źródło: Polski Fundusz Rozwoju